دندانپزشکی برای بیماران قلبی:

فهرست مطالب

دندانپزشکی برای بیماران قلبی باید با ملاحضات و دقت خاصی انجام گیرد. پیش از انجام درمان لازم است دندانپزشک از وضعیت بیمار آگاهی داشته باشد تا خدمات درمانی به نحو مناسبی ارائه شود. در ادامه شرایط قلبی مختلف و ملاحضات درمانی مناسب با آن آمده است.

دندانپزشکی برای بیماران قلبی:

بیماری قلبی بیمار را در شرایط خاصی قرار می دهد و فرد باید از خود مراقبت های ویژه ای به عمل آورد. ارائه خدمات درمانی در این بیماران باید با ملاحضات خاصی انجام شود. در صورتی که دچار یکی از بیماری های زیر هستید، دندانپزشک را باید از وضعیت خود آگاه سازید:

  • در صورتی که ظرف شش ماه گذشته جراحی قلب داشته اید.
  • در صورتی که ظرف شش ماه گذشته جراحی دریچه قلب داشته اید.
  • وجود دستگاه مصنوعی تحریک قلب
  • سابقه تب رماتیسمی
  • سابقه تپش و مور مور شدن قلب
  • سابقه آندوکاردیت باکتریایی
  • اشکال در شریان های ریوی
  • داشتن نقص مادرزادی قلبی
  • اختلال دریچه قلب
  • سایر بیماری های قلبی مانند فشار خون

خدمات دندانپزشکی پس از سکته قلبی:

در صورتی که دچار سکته قلبی شده اید، بهتر است برای دریافت خدمات دندانپزشکی کمی صبر کنید. با این حال، اگر دچار درد و اورژانس دندانپزشکی شده اید، در مورد دریافت خدمات درمانی دندانپزشکی با متخصص بیماری های قلبی خود مشورت کنید. در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید موضوع را به دندانپزشک اطلاع دهید. این نوع داروها می توانند موجب تشدید خونریزی در طول جراحی دهان و دندان شود. در صورتی که قرار است تحت جراحی تهاجمی قرار گیرید، از 12 ساعت قبل از درمان مصرف داروهای ضدانعقاد خون مانند هپارین باید متوقف شود. شش ساعت پس از توقف خونریزی و تشکیل لخته می توانید مصرف داروهای خود را از سر بگیرید.

در طول درمان دندانپزشکی باید اکسیژن و نیتروگلیسرین در دسترس باشد.

در صورتی که پیش از این دچار سکته قلبی شده اید و سکته توانایی تولید بزاق کافی را در شما محدود کرده است، شاید لازم باشد برای شما بزاق مصنوعی تجویز شود. در صورتی که سکته روی صورت، زبان و به طور کلی حواس دست و بازوی شما تاثیر گذاشته باشد، دندانپزشک استفاده از ژل فلوراید، اصلاح تکنیک مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، افزودن دهانشویه و سایر استراتژی های حفظ بهداشت دهان و دندان را به شما توضیح خواهد داد.

فشار خون بالا:

برخی از داروهای فشار خون می توانند موجب ابتلا به خشکی دهان یا تغییر طعم دهان شوند. بلوک کننده های کانال کلسیم به طور خاص می توانند باعث التهاب بافت لثه و رشد بیش از حد آن شوند که جویدن را برای بیمار مشکل می سازد. خدمات دندانپزشکی برای بیماران قلبی در این موارد شامل توصیه برخی روش های بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم تر و بیشتر برای جرم گیری دندان هاست. در برخی موارد، از جراحی لثه می توان برای برداشتن بافت اضافه لثه، تحت عنوان ژنژیوکتومی، استفاده کرد.

در صورتی که برای شما از بیحسی استفاده می شود، از دندانپزشک در مورد وجود اپی نفرین در آن سوال کنید. این ماده به برخی از محصولات بیحسی موضعی اضافه می شود. مصرف آن در برخی از بیماران مبتلا به فشار خون می تواند موجب تغییرات قلبی عروقی، شامل افزایش خطرناک فشار خون، آنژین صدری، حمله قلبی، آریتمی می شود و باید با در نظر گرفتن ملاحضات خاصی استفاده شود.

نارسایی قلبی:

تنها بیمارانی می توانند از خدمات دندانپزشکی بهره ببرند که در شرایط ثابت قرار دارند. در این شرایط، بیمار باید در حالت نیمه خوابیده روی صندلی دندانپزشک قرار گیرد و آرام باشد.

دندانپزشکی برای بیماران قلبی مبتلا به آریتمی:

برای کاهش اضطراب و نگرانی خود، پیش از جلسه درمان داروهای ضد اضطراب مصرف کنید. در صورتی که در طول درمان آریتمی قلب بیمار افزایش یابد، دندانپزشکی برای بیماران قلبی متوقف می شود و برای بیمار ماسک اکسیژن زده می شود. در صورتی که درد قفسه سینه ادامه یابد، بیمار باید از قرص نیتروگلیسرین استفاده کند.

درد قفسه سینه:

بیماران مبتلا به آنژین صدری که از بلوک کننده های کانال کلسیم استفاده می کنند ممکن است دچار رشد بیش از حد بافت لثه شوند. خدمات دندانپزشکی برای بیماران قلبی در این شرایط شامل جراحی لثه می شود.

همانند بیمارانی که دچار حمله قلبی شده اند، برای این بیماران نیز باید اکسیژن و نیتروگلیسرین در دسترس باشد.

بیمارانی که دچار آنژین صدری استیبل هستند (دردی که با الگوی قابل پیش بینی ایجاد می شود) می تواند از دندانپزشکی برای بیماران قلبی استفاده کنند، اما بیمارانی که دچار آنژین آن-استیبل هستند (درد با الگوی غیر قابل پیش بینی) نباید از خدمات درمانی انتخابی و غیر ضروری استفاده کنند. برای این دسته بیماران، خدمات درمانی باید در بیمارستان یا کلینیک های مجهز به مانیتورینگ شرایط قلبی انجام گیرد.

دندانپزشکی برای بیماران قلبی و فهرست داروهای مصرفی:

برخی از داروهایی که برای بیماران قلبی تجویز می شوند، می توانند موجب خشکی دهان شوند. این دسته بیماران می توانند از بزاق مصنوعی استفاده کنند.

فهرست کامل داروهای قلبی و دوز داروها را در اختیار دندانپزشک خود قرار دهید. این کار به دندانپزشک کمک می کند که خدمات دندانپزشکی برای بیماران قلبی را با توجه به نیازهای آنها ارائه دهد.

در صورت لزوم، شماره تماس متخصص بیماری های قلبی خود را در اختیار دندانپزشک قرار دهید تا مشورت های لازم برای درمان شما صورت گیرد.

در صورتی که برای دریافت خدمات دندانپزشکی نگران هستید، در این مورد با دندانپزشک و متخصص بیماری های قلبی خود مشورت کنید. آنها می توانند اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند و به کاهش درد و نگرانی های شما کمک کنند.

سلامت دهان، دندان و قلب شما به هم گرفته خورده است. وضعیت سلامت هر یک می تواند بر دیگری تاثیر داشته باشد. همان طور که گفته شد مصرف برخی داروهای بیماری قلبی باعث خشکی دهان می شود که خود از عوامل ابتلا به بیماری لثه و پوسیدگی دندان است. از سوی دیگر، تحقیقات ثابت کرده اند که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در ابتلا به بیماری های قلبی سهم ویژه ای دارد. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرد.

توجه خدمات دندانپزشکی برای بیماران قلبی می تواند به ارتقا سلامت آنها کمک کند و در عین حال، باید با توجه به شرایط آنها صورت گیرد. از این رو، آگاهی دندانپزشک از وضعیت شما اهمیت دارد.

منبع:

webmd

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *