دندان درد با منشا غیر دندانی:

فهرست مطالب

گاهی دردی تیز و ناگهانی شما را آزار می دهد، اما هیچ گونه پوسیدگی در دندان دیده نمی شود و حتی بافت لثه نیز کاملا سالم و محکم است. مواردی وجود دارد که یافتن علت دندان درد با دشواری و سردرگمی همراه است. دندان درد با منشا غیر دندانی ماهیت پیچیده ای دارد. شما با دندانی رو به رو هستید که درد می کند، اما مشکلی در خود آن وجود ندارد. در این شرایط، دندانپزشک می تواند حداقل وجود مشکل در خود دندان را رد کند و شما را برای درمان علت زمینه ساز درد به متخصص مربوطه ارجاع دهد.

دندان درد با منشا غیر دندانی:

همیشه در گام اول احساس دندان درد باید به دندانپزشک مراجعه کنید. فارغ از علت ایجاد درد و حتی زمانی که شرح حال نشان می دهد که درد به دندان مربوط نمی شود، دندانپزشک معاینه کاملی از دندان های شما به عمل می آورد و از دندان رادیوگرافی تهیه می شود. این کار به رد وجود منشا درد در خود دندان کمک می کند.

مهم ترین مشخصه دندان درد با منشا غیر دندانی آن است که بیمار نمی تواند محل خاصی را به عنوان درد نشان دهد. معمولا در دندان درد با منشا دندان، بیمار یک دندان خاص را نشان می دهد. این در حالی است که در دندان درد با منشا غیر دندانی معمولا ناحیه بزرگ تری به عنوان محل درد مشخص می شود و نمی توان به دندان خاصی اشاره کرد. البته این نباید مانع از بررسی تمام دندان ها شود.

برخی از موارد دندان درد با منشا غیر دندانی عبارتند از:

درد به علت دردهای عضلانی صورت:

این حالت شایع ترین موردی است که در بیماران دیده می شود و با دندان درد اشتباه گرفته می شود. در این عارضه، بیمار در هنگام جویدن مواد غذایی احساس درد دارد، اما این دندان نیست که درد می کند بلکه عضلات فک با حرکت کردن دچار درد می شوند.

درد با منشا سینوس:

دندان درد با منشا غیر دندانی در هنگام ابتلا به سینوزیت و سرماخوردگی شایع است. علائم درد به آبسه دندان بسیار شبیه است، درد به صورت ضربان دار حس می شود و در ناحیه دندان های خلفی فک بالا حس می شود. در این عارضه، ابتدا شرایط دندان ها معاینه می شود و در صورتی که سلامت آنها تایید شود، درمان باید تحت نظر متخصص گوش، حلق و بینی انجام شود. علت درد به نزدیکی ریشه دندان های خلفی فک بالا به حفره های سینوسی مربوط می شود. تجمع خلط و موکوس در حفره سینوس باعث وارد شدن فشار به اعصاب دندان و تحریک آنها می شود.

سردرد:

اگر هر بار که دچار میگرن می شوید، همزمان در دندان های خود نیز احساس درد می کنید، به ندرت ممکن است درد به خود دندان مربوط باشد. دندان درد با منشا غیر دندانی در میگرن های شدید رایج است. اغلب درد 4 تا 72 ساعت طول می کشد و همراه با تهوع، تحریک پذیری نسبت به نور و صدا و دندان درد است. بیمار در فک خود احساس درد می کند و به طور کلی صورت دچار دردی مبهم و ناتوان کننده است. تشخیص علت دندان درد در این حالت دشوار است و نیاز به بررسی سوابق پزشکی دارد.

دندان درد به دلیل بیماری های قلبی عروقی:

ایسکمی قلبی و آنژین صدری رایج ترین علل دندان درد با منشا غیر دندانی هستند که در بیماران قلبی و عروقی دیده می شود. نرسیدن اکسیژن کافی به ریه ها باعث تشدید فشار در گردن، گوش، مندیبل و گلو می شود و بیمار دچار دندان درد نیز می شود.

عفونت گوش:

هر گونه عفونت در سر و صورت می تواند به دندان درد با منشا غیر دندانی ختم شود. نزدیکی گوش و حفره های بینی به ریشه های دندان باعث شده است که عفونت سینوس و گوش باعث حساسیت دندان ها نیز شود. معمولا درد بلافاصله پس از درمان عفونت از بین می رود و به مداخله درمانی خاصی نیاز نیست.

زونا:

زونا نوعی بیماری ویروسی است که اثر فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان در بزرگسالان بروز می کند. مهم ترین علامت این بیماری درد و سوزش در بدن است که به دلیل حمله ویروس به سیستم اعصاب نخاع رخ می دهد. معمولا درد در بدن دیده می شود، اما درد در سر و صورت و فک نیز غیر قابل انتظار نیست. دندان درد با منشا غیر دندانی در بیماری زونا نیز دیده می شود.

تومور و اختلالات عصب صورت:

وجود تومور در استخوان فک و بعضی اختلالات عصبی مانند نورالژی عصب سه قلو نیز می توانند موجب دندان درد در بیمار شوند که به بررسی پزشکی نیاز دارند.

تشخیص و افتراق بین دندان درد با منشا غیر دندانی و دندانی گاهی دشوار می شود و این می تواند به مداخلات درمانی بی نتیجه و غیر ضروری منجر شود. معمولا ابراز درد شدید و عدم یافتن علت خاص باعث انجام اندوتراپی های غیرضروری می شود که گاهی نتیجه ای هم ندارد. با این حال، در بسیاری از موارد دندانپزشک می تواند علت زمینه ساز را مشخص کند و شما را برای درمان راهنمایی کند. تفاوتی ندارد که دندان درد شما به چه دلیل شروع شده است، حتی اگر دچار میگرن، عفونت سینوسی یا عفونت گوش هستید و دندان های شما نیز درد می کند، باید به دندانپزشک معاینه کنید تا دندان های شما معاینه شوند. در بسیاری از موارد، وجود یک مشکل در خود دندان باعث می شود که همراه شدن یک بیماری ثانویه باعث تشدید شرایط دندان و بروز درد شود. در این شرایط، لازم است دندان ها معاینه شوند تا عدم وجود پوسیدگی، حساسیت دندان، تحلیل لثه و بیماری های لثه در بیمار تایید شود. فراموش نکنید که درمان به موقع می تواند ضمن کاهش هزینه های دندانپزشکی شما، طول عمر دندان را افزایش دهد.

برای پیشگیری از بروز دندان درد با منشا غیر دندانی و دندانی، هر شب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. استفاده از دهانشویه به پاک شدن بقایای باکتری ها در دهان و تمیز شدن بین دندان ها کمک می کند و از بیماری لثه پیشگیری می کند. معاینات شش ماه یک بار دندانپزشکی سلامت دندان های شما را تضمین می کند. اگر به معاینه دندان های خود نیاز دارید، همین امروز با ما تماس بگیرید.

منبع:

womenshealthmag

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *