دندان شیری در دهان بزرگسال: روشی برای درمان

فهرست مطالب

دندان های شیری که اولین ردیف دندان های انسان هستند، باید در سن خاصی از بین بروند تا دندان های دائمی در زیر آن از دهان بیرون بیایند. زمانی که رشد دندان دائمی برای یک سال از زمان مقرر به تاخیر می افتد، از آن به حفظ دندان شیری در دهان یاد می شود. بررسی روند رشد دندان دائمی در دهان فرد اهمیت زیادی دارد. وجود دندان شیری در دهان بزرگسال با عواقبی همراه است و در برخی موارد به درمان نیاز دارد.

معاینه دندان شیری در دهان بزرگسال:

زمانی که فرد دچار باقی ماندن دندان شیری در دهان می شود، لازم است که سلامت وی به دقت با معاینه و رادیوگرافی دندان ارزیابی شود. رنگ، شکل، موقعیت و شرایط دندان شیری در این ارزیابی اهمیت زیادی دارد. احتمال دارد که دندان شیری به استخوان جوش خورده باشد. از این عارضه به آنکلیوز یاد می شود. این امر مانع رشد دندان دائمی می شود و دندان در فک باقی می ماند.

دلایل زیادی برای باقی ماندن دندان شیری در دهان بزرگسال وجود دارد. مهم ترین دلیل کمبود مادرزادی دندان دائمی است. دندان دائمی ریشه دندان شیری را رو به بیرون هل می دهد. این اتفاق در 2 تا 6 درصد مواقع رخ می دهد. همجنین شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است. آسیب به دهان، انسداد، عدم تراز دندان های دائمی زیر فک، ورود ضربه، تروما، عفونت و تاخیر در رشد دندان دائمی دیگر دلایل وجود دندان شیری در دهان بزرگسال است.

چرا باید این عارضه را درمان کرد؟ چرا نباید وجود دندان شیری در دهان بزرگسال را به حال خود رها کرد؟ به این دلیل که این عارضه می تواند مشکلاتی برای بیمار به وجود آورد. بیماری های پریودنتال، پوسیدگی دندان و جا به جایی دندان ها از عوارض باقی ماندن دندان شیری در دهان است.

درمان:

گزینه های درمان برای باقی ماندن دندان شیری در دهان چیست؟ نوع درمان به شرایط دندان شیری و بافت اطراف بستگی دارد. اگر تعداد دندان های باقی مانده در دهان زیاد باشد، ممکن است بیمار دچار فقدان مادرزادی دندان باشد. آنچه مهم است این است که علاوه بر دندانپزشک یک ارتودنتیست نیز باید دهان بیمار را معاینه کند.

اگر شرایط دندان شیری به لحاظ کارکرد و زیبایی شناسی قابل قبول باشد، دندان در دهان به حال خود رها می شود.

زمانی که دندان شیری کج شده باشد، بهتر است آن را بکشیم. فضای خالی باقی مانده با روش های ارتودنسی بسته خواهد شد. در برخی موارد نیز لازم است فضا با استفاده از بریج یا ایمپلنت پر شود.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

3 پاسخ

  1. سلام خسته نباشید من ۲۱سال دارم و هنوز دندان شیری ک در کودکی خراب شده بود و پر کردام را دارم الان خیلی درد دارن یعنی دیگه نمیوفتن؟؟باید بکشم

  2. سلام من 17سال دارم ویه دندان شیری جلوی دهانم قراردارد آیاکنده شود دندان اصلی جایگزین می‌شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *