دهانشویه برای کودکان: علت ممنوعیت در استعمال آن

فهرست مطالب

همانطور که برخی غذاها مخصوص کودکان و برخی مخصوص بزرگسالان هستند، محصولات بهداشت دهان و دندان نیز همین گونه طبقه بندی می شوند. خمیردندان ها و دهانشویه های مخصوص کودکان دارای طعم های بهتر و طرح های جذاب تری هستند تا مشوق رعایت بهداشت باشند. با وجودی که استفاده از مسواک و خمیردندان مخصوص کودکان از سال اول توصیه می شود، اما استفاده از دهانشویه برای کودکان تا سن خاصی ممنوع است.

آیا کودک شما آماده است؟

معمولا دهانشویه برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود. اول آنکه برخی دهانشویه های اطفال حاوی فلوراید هستند. هر چند فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ضروری است و می تواند تا 60 درصد از این عارضه پیشگیری کند، اما استفاده زودهنگام و بیش از حد از این ماده می تواند موجب ابتلا به فلوئوروزیس شود.

فلوئوروزیس تنها زمانی رخ می دهد که دندان های کودک در حال رشد هستند و این عارضه باعث تغییر رنگ و بافت دندان می شود. دندان کودک ممکن است دچار لکه های سفید یا قهوه ای شود و سطح دندان ناهموار به نظر می رسد. خوشبختانه این عارضه تنها به لحاظ زیبایی دندان را تحت تاثیر قرار می دهد و با اطمینان از عدم استفاده زودهنگام از دهانشویه توسط کودک قابل پیشگیری است.

به یا داشته باشید که هر چند دندان ها آماده استفاده از دهانشویه هستند، اما ممکن است کودک این طور نباشد. دهانشویه نیز مانند خمیردندان باید تف شود. اما تف کردن برای برخی کودکان دشوار است و ممکن است بخشی از مایع را ببلعند. یکی از راه های بررسی آمادگی کودک برای استفاده از دهانشویه استفاده از آب است. مقدار مشخصی از آب را به کودک بدهید تا قرقره کند. اگر پس از تف کردن بخش زیادی از آب غیب شده بود، کودک آماده استفاده از دهانشویه نیست.

نظارت بر استفاده از دهانشویه برای کودکان:

زمانی که کودک آماده استفاده از دهانشویه است، بهتر است تا مدتی بر او نظارت کنید تا از عدم قورت دادن آن مطمئن شوید. با دهانشویه مخصوص کودکان شروع کنید و روند قرقره کردن و تف کردن را به یک بازی تبدیل کنید.

در عین حال، اطمینان حاصل کنید که استفاده از دهانشویه جایگزین استفاده از مسواک و خمیردندان نشده باشد. دهانشویه در واقع مکملی برای بهداشت دهان و دندان است.

از آنجا که استفاده از دهانشویه برای کودکان یک باید نیست، پیش از این کار با دندانپزشک کودک خود مشورت کنید. او می تواند منافع دهانشویه را برای دندان های کودک ارزیابی کند و بر اساس نیازهای کودک بهترین نوع آن را به شما پیشنهاد دهد.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *