رادیوگرافی دندان در بارداری:

بسیاری از زنان باردار در طول دوره بارداری خود از ترس آسیب رسیدن به جنین از درمان دندانپزشکی خودداری می کنند. یکی از این ترس ها، ترس از رادیوگرافی دندان در بارداری است. با این حال، بسیاری از متخصصان معتقدند خطرات عفونت و پوسیدگی برای مادر و جنین بیشتر از درمان است.

به دلیل هوس های بارداری برای غذاهای مختلف و تهوع، زنان باردار در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند.

با وجودی که بسیاری از افراد معقتدند رادیوگرافی و بیحسی برای زنان باردار خطرناک است، تحقیقات نشان می دهد که استفاده دقیق و مناسب بر اساس شرایط مادر و جنین می تواند بدون خطر و ریسک باشد.

نیاز به معاینه تخصصی دندانپزشکی دارید؟

همین الان کلیک کنید و نوبت بگیرید

در واقع مشکلات درمان نشده دهان و دندان برای جنین خطر بیشتری نسبت به هر نوع درمان دندانپزشکی دارد.

عدم درمان پوسیدگی دندان، بیماری لثه، آبسه و عفونت دندان می تواند نوزاد را در معرض خطر انتقال باکتری از طریق جفت قرار دهد. تحقیقات نشان می دهند که بیماری های دهان و دندان و لثه باعث زایمان زودرس، وزن پایین جنین در هنگام تولد، زایمان نوزاد مرده و پارگی کیسه آب می شود.

رادیوگرافی دندان در بارداری: آیا خطر دارد؟

تحقیقات نشان می دهد با رعایت ملاحضات درمانی، استفاده از رادیوگرافی دندان در بارداری بدون خطر خواهد بود. بهتر است در سه ماهه اول بارداری از انجام رادیوگرافی خودداری شود زیرا مهم ترین دوره رشد جنین و ارگان های مهم بدن او است.

در صورتی که یک مادر باردار دچار دندان درد غیر مشخص در یک یا چند دندان خود شده باشد، دندان های وی معاینه می شود اما رادیوگرافی را می توان تا سه ماهه دوم به تاخیر انداخت.

به علاوه بهتر است مادر باردار به مرکز درمانی مدرنی مراجعه کند که دارای دستگاه های جدیدی باشد. این دستگاه ها از دوز پایینی برای عکس برداری استفاده می کنند. به علاوه لازم است برای مادر باردار از محافظ سربی شکم و محافظ تیروئید استفاده شود. بدین ترتیب رادیوگرافی برای مادر باردار و جنین او خطری به همراه نخواهد داشت.

theblueroom.bupa

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.