رازهایی که دندان ها در مورد شما افشا می کنند:

فهرست مطالب

امروزه دندان های کاملا سفید مورد علاقه بسیاری از افراد ست. به جز زیبایی و تاثیر آن در اعتماد به نفس، رازهایی که دندان ها در مورد شما افشا می کنند بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می کنید.

رازهایی که دندان ها در مورد شما افشا می کنند:

سلامت بدن:

ابتلا به برخی بیماری ها ابتدا از وضعیت دندان ها مشخص می شود. دندانپزشک می تواند متوجه نشانه های بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی شود. بی اشتهایی عصبی با ایجاد کمبود ویتامین، آهن و کلسیم در بدن موجب پوسیدگی دندان، بیماری لثه، خشکی دهان و زخم دهان می شود. در پرخوری عصبی بیمار اقدام به استفراغ عمدی می کند که همین امر موجب فرسایش مینای دندان در اثر تماس با اسید معده می شود.

از سوی دیگر بوی بد مزمن دهان می تواند نشانه ای از مشکلات گوارشی و معده باشد.

هویت:

شکل دندان ها می تواند جنسیت افراد و ظرافت زنان یا مردانگی آنها را تعیین کند. برای مثال دندان پیش کناری کوچک تر ظاهر زنانه تری دارد در حالی که بزرگ تر بودن آن نسبت به دندان پیش مرکزی با خصوصیات مردانه تر همراه است.

دندان های پیش کناری در زنان کوتاه تر هستند و لبه های آن گرد است. در حالی که طول این دندان ها در مردان هم اندازه دندان های مرکزی است.

سطح استرس:

آیا می دانستید یکی از رازهایی که دندان ها در مورد شما افشا می کنند به سطح استرس شما مربوط می شود؟ در طول معاینات روتین، دندانپزشک می تواند علائم استرس را در شما تشخیص دهد که عبارتند از: درد در ناحیه فک و صورت، دندان قروچه، اختلال مفصل فکی گیجگاهی، زخم دهان و بیماری لثه.

ابتلا به دندان قروچه و اختلال مفصل فکی گیجگاهی می تواند به صورت ناخودآگاه و در خواب اتفاق بیافتد. اما دندانپزشک با دیدن نشانه های فرسایش مینای دندان و ترک در ساختار دندان استفاده از گارد دهان را برای موقع خواب پیشنهاد می دهد.

سبک زندگی:

دیگر رازهایی که دندان ها در مورد شما افشا می کنند به عادت های غذایی و سبک زندگی شما نیز ارتباط دارد.

مصرف زیاد چایی سیاه و قهوه باعث زرد شدن دندان می شود. سیگار کشیدن نیز باعث سیاه شدن پشت دندان ها و زرد شدن زاویه بیرونی آن می شود. در صورتی که مقدار زیادی نوشیدنی الکلی مصرف کنید، نشانه های آن روی دندان های آسیاب دیده می شود.

مصرف پنیر چدار موجب کاهش اسید دهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان ها می شود. داشتن یک رژیم غذایی متعادل حاوی میوه و سبزیجات نشان دهنده سبک سالم زندگی است.

با معاینه دندان ها دندانپزشک می تواند اطلاعات زیادی از وضعیت سلامت و سبک زندگی شما کسب کند و توصیه های ضروری برای حفظ سلامت دهان و دندان را انجام دهد.

منبع:

pnpcert

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *