روت پلنینگ و اسکیلینگ چگونه انجام می شود؟

روت پلنینگ و اسکیلینگ از روش های جرم گیری عمیق دندان هستند که برای تمیز کردن خط لثه از پلاک و تارتار و درمان بیماری لثه به کار می رود. این روش هر چند جز روش های نسبتا تهاجمی محسوب می شود، اما برای پیشگیری از نیاز به جراحی لثه گزینه خوبی به شمار می رود.

علت نیاز به انجام این روش:

بیماری لثه در اثر فیلمی از باکتری به نام پلاک ایجاد می شود. پلاک همیشه روی دندان شکل می گیرد اما اگر به خوبی تمیز نشود، باکتری ها می توانند موجب التهاب لثه شوند. زمانی که این امر اتفاق بیوفتد لثه از روی دندان عقب می رود و باعث ایجاد فضایی به نام پاکت می شود. سپس پلاک ها در این فضا گیر می افتند و با مسواک زدن معمولی برطرف نمی شوند. در صورت عدم درمان، بیماری می تواند به از دست رفتن دندان منجر شود.

در صورتی که به موقع متوجه بیماری لثه شوید و هنوز به ساختارهای زیر ساختار لثه آسیبی وارد نشده باشد، جرم گیری حرفه ای و عمیق باید انجام شود. در صورتی که پاکت های بین دندان و لثه عمیق باشند، به روت پلنینگ نیاز است.

مطالعات نشان می دهند که روت پلنینگ برای بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن مفید است. این بیماری در آمریکا 47.2٪ از بزرگسالان بالای 30 سال را تحت تاثیر قرار داده است.

روش انجام کار:

جرم گیری عمیق دو مرحله دارد. اسکیلینگ زمانی انجام می شود که دندانپزشک پلاک و تارتار را از بالا و زیر لثه بیرون می کشد. در این مرحله تمام تارتار تا پایین پاکت تمیز می شود. سپس دندانپزشک روت پلنینگ را آغاز می کند. دندانپزشک لبه های ریشه دندان را صاف و هموار می کند تا لثه دوباره به دندان بچسبد. روت پلنینگ ممکن است حداقل دو جلسه طول بکشد و به بی حسی نیاز دارد.

مراقبت های پس از روت پلنینگ:

پس از روت پلنینگ از یک تا دو روز درد خواهید داشت و دندان ها تا یک هفته حساس خواهند بود. لثه ها ممکن است متورم شوند و خونریزی داشته باشند.

برای جلوگیری از عفونت، کنترل درد و یا کمک به بهبودی، دندانپزشک ممکن است دارو یا دهانشویه تجویز کند. همچنین ممکن است دندانپزشک دارو را به طور مستقیم وارد پاکت کند تا عفونت درمان شود (دوزهایی از داکسی سایکلین).

در مراقبت های بعدی دندانپزشک بهبودی لثه را بررسی خواهد کرد و عمق پاکت را اندازه خواهد گرفد. در صورتی که عمق پاکت بیشتر شده باشد، ممکن است به سایر روش های درمانی نیاز باشد.

mouthhealthy