روش صحیح نخ دندان کشیدن: حذف پلاک

فهرست مطالب

نخ دندان پلاک و ذرات غذا را از مکان هایی بیرون می کشد که مسواک به راحتی به آنها دسترسی ندارد. بین دندان ها، و خط لثه جاهایی است که معمولا بدون کشیدن نخ دندان به خوبی تمیز نمی شوند. از آنجا که تشکیل پلاک می تواند به پوسیدگی دندان و بیماری لثه منجر شود، یادگیری روش صحیح نخ دندان کشیدن بسیار توصیه می شود.

روش صحیح نخ دندان کشیدن: اصول مهم

برای دستیابی به حداکثر منافع نخ دندان، استفاده از روش های زیر ضروری است:

  • حدود 30 سانتی متر از نخ دندان را جدا کنید، بیشتر نخ را دور انگشت وسط بپیچید و حدود سه سانتیمتر از آن را برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده کنید.
  • نخ را بین انگشت شست و سبابه نگه دارید و آن را به آرامی بین دندان ها بالا و پایین کنید.
  • نخ را به آرامی در اطراف پایه هر دندان به صورت منحنی دربیاورید و به زیر خط لثه بروید. هرگز با نخ ضربه ای ناگهانی به لثه وارد نکنید یا آن را به لثه فشار ندهید زیرا می تواند موجب خونریزی یا کبودی لثه شود.
  • از بخش تمیز نخ دندان برای رفع پلاک هر نقطه استفاده کنید.
  • برای بیرون کشیدن نخ دندان از همان حرکت عقب و جلو برای بالا کشیدن نخ دندان استفاده کنید.

برای رعایت دقیق روش صحیح نخ دندان کشیدن آخرین دندان نباید فراموش شود. اغلب پشت دندان آخر محلی است که مسواک به آن دسترسی ندارد و در حین نخ دندان کشیدن نیز فراموش می شود. نخ را به انتهای دهان ببرید و پشت دندان آخر را نیز تمیز کنید.

روش صحیح نخ دندان کشیدن: از چه نخی باید استفاده کنم؟

دو نوع نخ دندان برای انتخاب وجود دارد:

  • نخ تک رشته ای
  • نخ چند رشته ای

تفاوت نخ دندان ها:

نخ دندان چند رشته ای در انواع طعم ها در داروخانه ها در دسترس است. از آنجا که این نوع نخ از چندین رشته نایلون تشکیل شده است، گاهی اوقات ممکن است پاره شود. پاره شدن نخ دندان چندین علت دارد که از این بین می توان به وجود پوسیدگی بین دندان، جرم بین دندان، پر کردگی نامناسب، و البته تنگ بودن فضای بین دو دندان اشاره کرد. در صورتی که پارگی نخ دندان زیاد اتفاق می افتد باید برای بررسی احتمال وجود پوسیدگی و جرم به دندان پزشک مراجعه کرد. نخ دندان های تک رشته معمولا گران تر هستند اما به راحتی بین دندان ها سر می خورند و در برابر پارگی مقاوم هستند. چنانچه روش صحیح نخ دندان کشیدن رعایت شود، هر دو نوع نخ دندان می توانند در رفع پلاک و بقایای غذا از بین دندان ها موثر باشند.

روش صحیح نخ دندان کشیدن: سوال رایج

اغلب در مورد تقدم یا تاخر نخ دندان بر مسواک زدن سوال می شود. به طور کلی تفاوتی در این مورد وجود ندارد. مسئله مهم حذف پلاک ها و تمیز شدن دندان است. بنابراین کشیدن نخ دندان قبل یا بعد از مسواک زدن مزیتی بر دیگری ندارند، اما حداقل باید روزی یک بار نخ دندان بکشید.

نخ دندان ارتودنسی:

تمیز کردن دندان های ارتودنسی شده کار دشواری است و به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. معمولا افراد به دلیل سختی، از نخ دندان کشیدن در طول دوره ارتودنسی اجتناب می کنند. با این حال، باید گفت انتخاب نوع صحیح نخ دندان این کار را بسیار ساده می کند. برای تمیز کردن بین دندان های ارتودنسی، نخ دندان های معمولی به کار نمی آیند. سوپر فلاس و فلاس تریدر دو نوع نخ دندان مخصوص دندان های ارتودنسی شده هستند که در مطلب دیگری طریقه استفاده از آنها شرح داده شده است. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان، توصیه می کنیم با کمی صبر و حوصله هر شب بین دندان های خود را تمیز کنید.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *