روش کشیدن دندان: روش، درمان، و عوارض

فهرست مطالب

کشیدن دندان یک روش سرپایی است که توسط دندانپزشک انجام می شود. در برخی موارد کشیدن دندان برای حفظ و بهبود سلامت دهان و دندان فرد ضروری است. روش کشیدن دندان بسته به نوع و محل دندان متفاوت است.

برخی از علل کشیدن دندان:

  • نیاز به ایجاد فضا برای استفاده از بریس
  • کمبود فضا برای رشد دندان مانند کشیدن دندان عقل
  • پوسیدگی یا آسیب به دندان
  • پرتودرمانی یا شیمی درمانی سر و گردن که موجب عفونت دندان می شود

روش کشیدن دندان:

پیش از اجرای روش کشیدن دندان باید محل درمان بیحس شود. این عمل با استفاده از داروهای آرامبخش یا تزریق وریدی انجام می شود. اگر دندان نهفته باشد، پیش از کشیدن باید به چند تکه تقسیم شود.

روش کشیدن دندان به دو دسته تقسیم می شود:

ساده:

روش ساده شامل کشیدن دندانی می شود که در دهان قابل مشاهده است. این روش برای دندانی انجام می شود که به شدت پوسیده است یا برای استفاده از بریس ارتودنسی باید کشیده شود. دندانپزشک عمومی می تواند این کار را انجام دهد.

جراحی:

روش جراحی توسط جراح دهان برای کشیدن دندانی انجام می شود که در دهان قابل مشاهده نیست. دندان به دلیل نهفتگی یا شکستن در دهان قابل مشاهده نیست. افرادی که دارای شرایط خاص هستند ممکن است برای انجام این روش بیهوشی عمومی دریافت کنند. پس از کشیدن دندان نیز برای بیمار داروی مسکن تجویز می شود.

عوارض کشیدن دندان:

پس از کشیدن دندان، تعداد کمی از بیماران به عارضه حفره خشک دچار می شوند. اگر بعد از کشیدن دندان، روی محل زخم لخته خون تشکیل نشود، استخوان زیر آن در معرض محیط دهان قرار می گیرد و بیمار به حفره خشک مبتلا می شود. این عارضه دردناک است و باید با پانسمان پزشکی درمان شود.

دیگر عوارض کشیدن دندان عبارتند از:

درد فک:

به دلیل تزریق بیحسی یا باز ماندن بیش از حد فک در طول درمان، فک بیمار ممکن است دچار درد و کشش عضلانی شود.

بی حسی لب و چانه:

در صورتی که دندان عقل فک پایین کشیده شده باشد، ممکن است در اثر آسیب به عصب زبان، لب و چانه بیمار تا ماه ها بی حس بماند. گاهی آسیب دائمی است.

عفونت:

همواره پس از کشیدن دندان، احتمال عفونت وجود دارد. اما این عارضه در فردی که سیستم ایمنی سالمی دارد نامحتمل است.

کشیدن دندان پوسیده اهمیت زیادی برای سلامت کلی شما دارد. در صورتی که دچار آبسه شده اید، برای درمان هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع:

crest

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *