رژیم غذایی مناسب برای دندان کودکان:

فهرست مطالب

بهداشت دهان و دندان شامل مصرف غذاهای خوب نیز می شود. کودک ممکن است هر روز مسواک بزند و نخ دندان بکشد، اما اگر رژیم غذایی آنها شامل مواد غذایی چسبناک و پر قند باشد، همین برای ابتلا به پوسیدگی دندان و بیماری لثه کافی است. رعایت رژیم غذایی مناسب برای دندان کودکان به استحکام آنها کمک می کند.

رژیم غذایی مناسب برای دندان کودکان:

میوه ها و سبزیجات همواره گزینه خوبی هستند. دندانپزشکان اطفال توصیه می کنند از میوه هایی استفاده کنید که دارای مقدار زیادی آب هستند مانند گلابی، خیار و ملون ها. سایر گزینه های خوب عبارتند از سیب، هویج، انگور و کرفس. البته برخی از این میوه ها دارای پوست هستند که ممکن است بین دندان ها گیر کند. از این نظر نخ دندان کشیدن اهمیت زیادی دارد. گیر کردن مواد غذایی از علل ابتلا به بیماری لثه، عفونت و بوی بد دهان است.

پنیر گزینه دیگری در رژیم غذایی مناسب برای دندان کودکان است. پنیرهایی با سن بالا مانند چدار و پنیر سوئیسی به تحریک ترشح بزاق کمک می کنند و مواد غذایی را از دهان می شویند. این امر باکتری های تجمع یافته در دهان را کاهش می دهد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. تحقیقات نشان می دهند که مصرف یک تکه پنیر بعد از غذا به تعادل pH دهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند.

سیب زمینی های شیرین گزینه خوبی برای تامین ویتامین A هستند که به استحکام مینای دندان کمک می کنند. پرتقال دارای ویتامین C است که به سلامت لثه ها کمک می کند و از بیماری لثه پیشگیری می کند. کرن بری پوششی روی دندان ایجاد می کند که مانع از چسبیدن باکتری ها به آن می شود.

علاوه بر غذاهای سالم، لازم است کودک هر روز مقدار زیادی آب بنوشد. آب فاقد مواد مضر برای دندان است و به شسته شدن ذرات غذا از دهان کمک می کند. آب شهری معمولا حاوی مقداری فلوراید است که به استحکام دندان های کودک کمک می کنند. در صورتی که پس از صرف ناهار، امکان مسواک زدن را ندارید، قرقره با آب می تواند کمک زیادی به شستشوی دهان کند.

از مصرف غذاها و میان وعده های پر شکر و مواد چسبناک مانند گرانولا بار، کشکش و کره بادام زمینی خودداری کنید. شسته شدن این مواد از دهان دشوار است و کودکی که هر روز از این مواد مصرف می کند، در معرض پوسیدگی شدید دندان ها قرار دارد. نوع رژیم غذایی کودک به اندازه مسواک زدن در پیشگیری از پوسیدگی دندان اهمیت دارد.

منبع:

ctkidsdentist

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *