سندروم دندان ترک خورده

فهرست مطالب

برخی از دندان ها دارای ترک هایی ریزی هستند که گاهی حتی در رادیوگرافی نیز مشخص نمی شود. گاهی اوقات نیز این ترک ها زیر لثه است. این مشکل سندروم دندان ترک خورده خوانده می شوند.

سندروم دندان ترک خورده در دندان های مولر رایج است زیرا این دندان ها بیشترین نیروی حاصل از جویدن را به خود جذب می کنند. برخی افراد نیز عادت به دندان قروچه دارند که به دلیل وجود فشار زیاد روی دندان ممکن است دندان بشکند.

دندان هایی که پرکردگی های بزرگی در خود دارند بیشتر مستعد ابتلا به این مشکل هستند. دندان هایی که تحت عصب کشی قرار گرفته اند نیز ضعیف تر از سایر دندان ها هستند و ممکن است سریع تر بشکنند. دیواره این دندان ها به دلیل شدت و وسعت پوسیدگی کاملا تراشیده شده اند و در حال حاضر تحمل فشار را همانند دندان های سالم ندارند. افرادی که یک دندان ترک خورده در دهان خود دارند، به احتمال زیاد همزمان یا در آینده ممکن است دندان های ترک خورده دیگری نیز داشته باشند.

علائم سندروم دندان ترک خورده:

تشخیص این مشکل بسیار دشوار است. معمولا با روش های رایج دندانپزشکی نمی توان مشکل را به وضوح دید. با این حال موارد زیر از علائم رایج در فرد مبتلا است.

ممکن است در حین خوردن یا جویدن چیزی دندان شما درد بگیرد. حساسیت و درد می تواند خفیف یا شدید باشد. ممکن است درد کوتاه مدت باشد یا رفع درد مدتی طول بکشد. ممکن است درد با خوردن غذاهای خاصی ایجاد شود یا صرفا وقتی مدل خاصی غذا را می جوید دچار درد شوید. درد مانند زمان ابتلا به پوسیدگی یا عفونت پایدار نیست، و به دمای مواد غذایی حساس است.

اگر ترک بزرگتر شود، قطعه ای از دندان ممکن است کنده شود. همچنین ممکن است دچار عفونت دندان شوید که در لثه اطراف دندان شکسته بروز می کند. ممکن است متوجه جوشی در لثه کنار دندان ترک خورده شوید. چرک داخل آن ممکن است تخلیه شود که به آن فیستول گفته می شود. تخلیه چرک با طعم بد در دهان و تنفس بدبو مشخص می شود.

اغلب افراد مبتلا به سندروم دندان ترک خورده ماه ها دچار علائم هستند. این سندروم یکی از دشوارترین مشکلات دندانی از نظر تشخیص است زیرا درد قابل پیش بینی نیست. ممکن است دندانپزشک شما را به اندودونتیست (متخصص کانال ریشه) ارجاع دهد.

تشخیص:

دندانپزشک دهان و دندان شما را بررسی خواهد کرد و بر دندان مورد نظر تمرکز خواهد کرد. ممکن است از ابزار تیزی به نام اکسپلورر برای یافتن ترک دندان استفاده کند. دندانپزشک همچنین لثه اطراف دندان ها را بررسی خواهد کرد. از شما رادیوگرافی گرفته می شود. اما متاسفانه اغلب ترک ها در رادیوگرافی دیده نمی شوند.

دندانپزشک ممکن است از ابزارهای خاصی برای آزمایش دندان استفاده کند. یکی از این ابزارها مانند مسواک بدون مو به نظر می رسد. دندانپزشک هر بار آن را روی قسمتی از دندان شما قرار می دهد و از شما می خواهد که آن را گاز بزنید. اگر در حین جویدن احساس درد داشته باشید، به احتمال زیاد دندان شما ترک خورده است.

در عین حال، دندانپزشک ممکن است یک نور بسیار قوی را به دندان شما بتاباند. ممکن است دندان را با رنگ مخصوصی رنگ کند. در نهایت اگر دندان روکش یا پر کننده داشته باشد، ممکن است برای معاینه بهتر دندان تخلیه شود.

دوام علائم:

دوام علائم به سرعت تشخیص سندروم بستگی دارد. گاهی حتی پس از یافتن ترک و درمان ممکن است نشانه ها تا مدتی از بین نرود.

پیشگیری از مشکل:

اگر دچار دندان قروچه هستید، بهتر است برای رفع مشکل با دندانپزشک خود صحبت کنید. دندان قروچه خطر ابتلا به سندروم دندان ترک خورده را افزایش می دهد. علاوه بر این از جویدن مواد سخت مانند یخ و مداد و اعمال فشار به دندان های ضعیف مانند دندان های عصب کشی شده خودداری کنید.

منبع

colgate

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *