سنگ لوزه و بوی بد دهان:

عوارض سنگ لوزه چیست؟ بوی بد دهان، التهاب و لکه های سفید در پشت گلو برخی از عوارض ابتلا به این بیماری هستند. آیا باید نگران آن بود؟ عده کمی از افراد به این بیماری دچار می شوند و عده زیادی از آن دسته که به آن مبتلا می شوند نیز دچار ناراحتی نمی شوند.

عامل ابتلا به سنگ لوزه:

زمانی که دهان خود را کاملا باز کنید و بگویید «آآآآآآ» می توانید دو غده بزرگ در پشت گلو را ببینید. لوزه ها با فیلتر کردن ویروس ها و باکتری هایی که راه خود را از طریق دهان به بدن باز کرده اند، به سیستم ایمنی بدن کمک می کند. لوزه ها در خط مقدم جبهه مبارزه با باکتری ها قرار دارد.

لوزه ها با موکوس پوشیده شده اند که از همین موکوس در دهان نیز دیده می شود. در این پوشش حفره هایی وجود دارد. تعداد این حفره ها در پوشش لوزه در هر فرد متفاوت است. در این حفره ها ممکن است، ذرات غذا، باکتری و دیگر بقایای مواد موجود در دهان گیر کنند. این بقایا به مروز زمان سخت می شوند، و به سنگ لوزه بدل می گردد. در صورتی که دائما دچار التهاب و عفونت لوزه می شوید، به احتمال زیاد دچار سنگ لوزه شده اید.

آیا این عارضه باعث بوی بد دهان می شود؟

بسیاری از افرادی که به این بیماری دچار هستند، متوجه آن نمی شوند. در بیشتر موارد سنگ ها به قدری ریز هستند که حتی بیمار نمی تواند آنها را ببیند و علائمی ندارد. اما به طور کلی، بوی بد دهان یکی از نشانه های آن است. تحقیقات نشان می دهند که حدود 3 درصد موارد بوی بد دهان، به دلیل ابتلا به این عارضه است.

سایر عوارض بیماری:

هر چه سنگ لوزه بزرگ تر باشد، علائم آن بارزتر می شود. برخی از بیماران در اثر ابتلا به بیماری، دچار التهاب، درد، تورم گلو و اشکال در بلع می شوند.

قرمزی و سوزش لوزه از دیگر عوارضی است که می توان آن را به بیماری نسبت داد. در مواردی که سنگ بزرگ است، بیمار حس می کند چیزی در گلویش گیر کرده است. درد مزمن لوزه از دیگر عوارض بیماری است.

درمان:

درمان این بیماری به دو روش خانگی و تخصصی انجام می گیرد. قرقره آب نمک و تمیز کردن با مسواک از روش های خانگی است. در مواردی که روش های خانگی موثر نباشد، عمل لوزه درمان قطعی برداشتن سنگ ها است.

colgate