سن استقلال کودک در مسواک زدن: آموزش و نظارت

فهرست مطالب

نقل قول های زیادي در مورد سن استقلال کودک در مسواک زدن وجود دارد. والدین از رویش اولین دندان مسئول تمیز کردن و مسواک زدن آن هستند. زمانی که کودک توانایی تف کردن را به دست آورد استفاده از خمیر دندان نیز برای وی مجاز می شود. اما چه زمانی والدین می توانند کل این فرآیند را به کودک محول کنند؟

مشخص نمودن سن استقلال کودک در مسواک زدن به پاسخ سوالات پيش رو بستگي دارد.

آیا کودکان كم سن و سال تر بدتر دندانهاي خود را مسواک مي زنند؟

برخی معتقدند که سن استقلال کودک در مسواک زدن هنگامی است که بتوانند حروف را سرهم بنويسند. اگر بتوانید از افراد در سنین مختلف مسواک زدن فيلمبرداري كنيد درخواهيد يافت كه بچه ها درچه سنی  به اندازه کافی مي توانند پلاك دندان های خود را از بين ببرند؟

برخی محققین سن استقلال کودک در مسواک زدن را بررسی کرده اند. آنها یک گروه 5 ساله، 11 ساله، و 18-22 ساله را مورد مطالعه قرار دارند و میزان حذف پلاک در هر گروه را بررسی کردند. نتايج اين تحقيقات عبارتند از:

  • 5 ساله ها تنها 25 درصد
  • 11 ساله ها تنها 50٪
  • 18-22 ساله 67٪ سطح دندان های خود را مسواك زده بودند.

مسلما افراد مسن تر، بهتر قادر به تمیز کردن دندان های خود هستند. سن رشد به خوبی با كيفيت مسواک زدن دندان ها ارتباط دارد. کودکان بزرگتر، چابکتر مي شوند و بيشترهماهنگی دست و چشم دارند. شاید، مسواک زدن بیشتر با یادگیری روش درست مسواک زدن ارتباط داشته باشد نه با ميزان رشد.

آيا می توان به کودکان كم سن و سال روش صحیح مسواک زدن را آموزش داد؟

اخيرا، در يك تست، گروهي از محققان در پاسخ به سوال سن استقلال کودک در مسواک زدن ، با استفاده از فن آوری جدید به کودکان کوچک در یادگیری روش صحیح مسواک زدن كمك كردند. در این تحقیق با استفاده از کامپیوتر و بازی های مرتبط به کودکان روش صحیح مسواک زدن آموزش داده شد. بعد از پنج روز، کودکان بهبود قابل توجهی در تمیز کردن دندان ها از خود به نمایش گذاشتند. در این گروه حتي زمان مسواک زدن و سطح پوشش هم بهبود يافته بود.

بنابراین سن استقلال کودک در مسواک زدن چه زماني است؟

در نهایت، پاسخ اين سوال كار ساده اي نيست. چراكه هر کودک با ديگری متفاوت است. گرچه کودکان در سنین قبل از مدرسه پیشرفت قابل توجهی در مسواک زدن پيدا مي كنند، ولي انجام مراحل اوليه بهداشت دهان و دندان هنوز از مسئولیتهاي پدر و مادر است. اغلب اوقات، والدين احساس می کنند که کودک به اندازه کافی مهارت های لازم برای تمیز کردن دندان هاي خود را به دست آورده است. ولي بايد تاكيد كنيم كه والدين همچنان بايد به آنها در مسواک زدن کمک کنند.

برخی معتقدند سن استقلال کودک در مسواک زدن بين 3-6 سال نيست. زيرا در اين سنين كودكان فاقد مهارت های پایه براي مسواک زدن دندان های خود هستند. در عوض کودکان  6 تا 12 ساله بهتر مسئولیت اين كار را به عهده مي گيرند ولي در عین حال والدين نيز بايد در اين كار سهيم باشند. با اين تفاوت كه اين بار ديگر ديگر فقط نظارت فعال مي كنند. در نیمه دوم این مرحله، بیشتر کودکان می توانند از بهداشت اولیه دهان و دندان برخوردار باشند (مسواک زدن و نخ دندان كشيدن). والدین فقط بايد  در برخی از مناطق  كه دسترسي به آنها دشوار است  كمك خواهند کرد.

منبع

oralanswers

مطالب مشابه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *