طعم فلز در دهان: علل ایجاد اختلال و راه های پیشگیری

طعم فلز در دهان اختلالی است که در پزشکی از آن با اصطلاح paraguusia یاد می شود. این طعم ناخوشایند ممکن است ناگهانی بروز کند یا در طول دوره ای طولانی بیمار را درگیر کند.

علل احساس طعم فلز در دهان:

بروز این طعم در دهان علل زیادی می تواند داشته باشد.

داروها:

تغییر طعم دهان از عوارض جانبی برخی داروهاست. این داروها می تواند شامل موارد زیر باشد:

• آنتی بیوتیک ها مانند کلاریترومایسین (Biaxin) یا مترونیدازول (Flagyl)
  • داروهای فشار خون مانند کاپتوپریل
  • داروهای گلوکوم مانند متزل امید (Neptazane)
  • داروهای پوکی استخوان

شیمی درمانی و پرتودرمانی:

به گفته انجمن سرطان آمریکا، برخی روش های شیمی درمانی و پرتو درمانی می توانند باعث بروز طعم فلز در دهان بیمار شوند. مطالعات نشان می دهند که مصرف برخی مکمل ها و ویتامین ها مانند ویتامین D یا زینک می تواند از این تغییر طعم در این دسته از بیماران پیشگیری کند.

مشکلات سینوس:

حس چشایی شما به شدت با حس بویایی شما در ارتباط است. زمانی که حس بویایی شما دچار اختلال می شود بر حس چشایی نیز تاثیر می گذارد. سینوس ها می توانند از علل تغییر طعم در دهان باشند. برخی از مسائل مربوط به سینوس که در این مسئله دخیل هستند عبارتند از:

• آلرژی ها
  • سرماخوردگی معمولی
  • عفونت سینوس
  • دیگر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی

اختلالات سیستم عصبی مرکزی (CNS):

سیستم عصبی مرکزی شما به سایر قسمت های بدن پیام می دهد که شامل پیام های چشایی نیز می شود. یک اختلال یا وارد شدن یک آسیب مانند سکته مغزی یا فلج بل می تواند این پیام ها را مختل کند.

بارداری:

برای زنان باردار به خصوص در اوایل بارداری احساس طعم فلز در دهان را گزارش کرده اند. علت این امر کاملا مشخص نیست اما می تواند به دلیل تغییرات هورمونی به وجود آید. برخی دیگر علت این عارضه را به حساسیت بیشتر حس بویایی در دوره بارداری ارتباط می دهند.

حساسیت غذایی:

بروز طعم فلز در دهان می تواند نشانه یک حساسیت غذایی باشد. اگر این احساس را پس از مصرف ماده خاصی دارید، حتما به آن آلرژی دارید. در این شرایط به پزشک مراجعه کنید.

جراحی گوش میانی:

جراحی گوش میانی اغلب به دلیل عفونت شدید آن انجام می شود. گاهی اوقات، chorda tympani، ساختاری نزدیک به گوش داخلی که مسئولیت کنترل طعم در دو سوم انتهایی زبان را در اختیار دارد، ممکن است آسیب ببیند. این امر می تواند موجب تغییر طعم در دهان بیمار شود.

بهداشت دهان و دندان:

بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند باعث اختلال قوای چشایی شود. جرم گیری مرتب دندان ها و پر کردن حفره های دندان در می تواند این عارضه را درمان کند.

پیشگیری:

احساس طعم فلز در دهان زمانی از بین می رود که عامل آن درمان شده باشد. در صورتی که این عارضه مزمن شده است، با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک معمولا ابتدا شما را به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می دهد. پزشک با استفاده از آزمایشات مختلف می تواند علت را شناسایی کند و برای درمان شما اقدامات لازم را انجام دهد.

در صورتی که به وجود مسائل دندانپزشکی در دهان خود به عنوان علت این عارضه مشکوک هستید، هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهان شویه می تواند تا حد زیادی مشکل شما را حل کند.

healthline