عفونت دندان: علائم و تشخیص

اکثر ما دچار دندان درد شده ایم و اولین گام انتظار برای ساکت شدن یا تشدید درد بوده است. با این حال دندان درد انواع مختلفی دارد و می تواند از علل متفاوتی ناشی شود. اگر درد هنگام مصرف مواد غذایی سرد یا گرم بروز کند، علت می تواند حساسیت دندان باشد. اگر درد تیز و شدید باشد و هنگام خوردن غذا احساس شود، علت می تواند وجود ترک یا حفره در دندان باشد. با این حال، اگر درد مداوم و ناتوان کننده باشد، ممکن است علت عفونت دندان باشد و این چیزی نیست که نادیده گرفته شود.

عفونت دندان چیست؟

دندان آبسه کرده، کیسه ای پر از عفونت داخل دندان یا بین دندان و لثه است. در ابتدا ممکن است فقط کمی آزار دهنده باشد، اما به سرعت تشدید می شود.

علائم عفونت دندان:

علائم زیر نشانه های عفونت یا آبسه دندان هستند:

• درد شدید، ناتوان کننده و مداوم که به گردن، فک و گوش منتشر می شود
  • حساسیت به دمای گرم و سرد
  • حساسیت به فشار جویدن یا دویدن
  • تورم صورت و گونه
  • طعم بد و ناگهانی چرک در دهان و کاهش درد با تخلیه آبسه

اگر هر کدام از این علائم را علاوه بر تب داشتید، بلافاصله با دندانپزشک تماس بگیرید! تخلیه آبسه و احساس راحتی در پی آن، نشانه خوبی نیست. این به این معنی است که اکنون عفونت به سایر نقاط منتشر و فک شما بیشتر درگیر شده است. درمان عفونت دندان مستلزم دخالت سریع دندانپزشک است.

تشخیص:

دندانپزشک می تواند به راحتی آبسه را شناسایی کند. انجام رادیوگرافی به راحتی می تواند وجود آبسه را در نزدیکی ریشه دندان تایید کند. در این حالت دندانپزشک می تواند سه کار برای بیمار انجام دهد:

در صورتی که عفونت گسترش یافته باشد، پیش از شروع درمان دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند. نکته مهم در اینجا این است که آبسه به خودی خود از بین نمی رود و تنها دندانپزشک می تواند شما را مداوا کند. چنانچه دچار عفونت دندان هستید و در حال حاضر نمی توانید به دندانپزشک مراجعه کنید، هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه کنید. عفونت می تواند ظرف یک یا دو روز در بدن منتشر شود. انتشار عفونت کل بدن شما را درگیر خواهد کرد و در موارد شدید حتی باعث مرگ فرد می شود. عفونت دندان چیزی نیست که به آن بی توجه باشید. بنابراین هرچه سریع تر به دنبال درمان باشید.

منبع

drnemeth

1. سلام خسته نباشی بخشید ی سوالی داشتم من الان چن موقعی هستش دندان جلو م عفونت داره هرچی قرص میخورم عفونتش تمام نمیشه بوی بدی هم داره لطفاً راهنمای کنید