علل دندان درد: عوامل مرتبط با دندان و غیر مرتبط با آن

دندان درد معمولا در اثر وجود مشکلی در دندان یا فک احساس می شود. میزان درد از خفیف تا بسیار شدید است. درمان دندان درد می تواند شامل رعایت بیشتر و بهتر بهداشت دهان و دندان باشد تا درمانی به پیچیدگی جراحی دهان و دندان. علل دندان درد در دو دسته طبقه بندی می شوند.

علل دندان درد: مرتبط با دندان

برخی از علل دندان درد مستقیما به خود دندان ارتباط دارند.

آسیب به دندان:

وارد آمدن آسیب به دندان از علل رایج دندان درد است. برای مثال دندانی که شکسته یا لب پر شده است می تواند موجب درد شود. به همین ترتیب، آسیب به پرشدگی دندان، روکش یا ایمپلنت می تواند موجب درد شود.

پوسیدگی دندان:

پوسیدگی دندان از رایج ترین علل دندان درد است و می تواند شدت های مختلفی داشته باشد. پوسیدگی به سوراخی در مینای دندان گفته می شود که به عاج زیرین نفوذ می کند و موجب درد می شود. آبسه نیز به عفونت اعصاب و پالپ دندان گفته می شود و شدیدترین شکل دندان درد است.

بیماری لثه:

علائم بیماری لثه شامل قرمزی، تورم و التهاب می شود، اما دندان درد هم می تواند نشانه ای بر آن باشد. جینجیویت و تحلیل لثه از علل اصلی درد هستند.

علل دندان درد: غیر مرتبط با دندان

برخی از علل دندان درد ارتباط مستقیمی با دندان ندارند. در صورتی که سایر علت های دندان درد رد شد، باید وجود علل زیر بررسی شود:

عفونت سینوسی:

زمانی که فشار حاصل از عفونت سینوسی به ریشه دندان های مولار فک بالا می رسد، بیمار دچار درد می شود. در صورتی که دچار عفونت سینوسی هستید، شاید متوجه درد در دندان های نزدیک به حفره سینوسی شده باشید. برای کنترل درد باید به پزشک عمومی مراجعه کرده و با مصرف ضد احتقان ها به تسکین درد کمک کنید.

سردرد میگرنی:

علت اصلی سردردها میگرنی مشخص نیست، اما درد می تواند به دندان ها نیز سرایت کند.

حمله قلبی:

درد حاصل از حمله قلبی می تواند به فک پایین منتشر شود.

دیابت:

در صورتی که به دیابت منتشر هستید، عدم کنترل قند خون می تواند ریسک پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

مصرف مواد مخدر:

مصرف شیشه و مواد مخدر حاوی مت آمفتامین می تواند موجب پوسیدگی شدید دندان شود.

کمبود ویتامین:

کمبود ویتامین B12 با دندان درد مرتبط است.

درد فک:

اشکالات مرتبط با فک نیز از علل رایج بروز درد در دندان هستد. دندان قروچه، اختلال مفصل فکی گیجگاهی و دندان عقل نهفته از مهم ترین علل بروز درد هستند.

crest