عوارض نامرتبی دندان ها برای دهان و بدن

فهرست مطالب

فک ما به نحوی طراحی شده است که به صورت ایده آل دندان ها در تراز مناسبی قرار گیرند. اما ایده آل چیزی فراتر از واقعیت است. بیشتر افراد به دلیل کمبود فضا یا شلوغی، دچار عدم تراز یک یا چند دندان می شوند. در شلوغی فک، اغلب فضایی وجود ندارد و دندان ها تلاش می کنند جای خود را با تغییر موضع پیدا کنند. عوارض نامرتبی دندان ها ممکن است بر کل بدن تاثیر منفی داشته باشد.

علت نامرتبی دندان ها:

رایج ترین علت نامرتبی دندان ها تفاوت سایز فک و دندان است. این حالت زمانی رخ می دهد که فرد سایز فک را از یک والد و سایز دندان را از والد دیگر به ارث ببرد. در صورتی که فک کوچک و دندان ها بزرگ باشند، فضایی برای رشد صحیح دندان ها باقی نمی ماند و دندان ها کج خواهند شد. برعکس این حالت نیز باعث ایجاد فاصله بین دندان ها می شود که در آن فک بزرگ است و دندان ها کوچک هستند.

دیگر دلیل نامرتبی دندان ها، از دست رفتن زودهنگام دندان های شیری است. رشد و ریختن دندان ها الگوی خاصی دارد و در صورت محقق شدن این الگو، دندان ها در جهت و موقعیت صحیح رشد خواهند کرد. اما در شرایطی که دندان های شیری زودهنگام از دست بروند، فضای آنها حفظ نخواهد شد و دندان های شیری به فضای خالی سر خواهند خورد. در نتیجه هنگام رشد دندان دائمی، که از قضا سایز بزرگ تری هم دارند، دندان مجبور به تغییر موضع خواهد شد.

عوارض نامرتبی دندان ها: چرا دندان ها باید اصلاح شوند؟

واضح ترین دلیل برای نیاز به مرتب کردن دندان ها، ناخوشایند بودن آن برای ظاهر فرد است. اما عوارض نامرتبی دندان ها چیزی بیشتر از مسائل زیبایی است.

برخی از عوارض نامرتبی دندان ها عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان ها به دلیل ناتوانی در مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دور دندان
  • بیماری لثه
  • جویدن نادرست یا ناکافی
  • تجمع بیشتر پلاک و تارتار
  • بوی بد دهان
  • خونریزی لثه

درمان نامرتبی دندان:

تنها راه اصلاح نامرتبی دندان ها ارتودنسی است. ارتودنتیست مورد و شدت نامرتبی را ارزیابی خواهد کرد و برنامه ای برای درمان تعیین خواهد کرد. در بیشتر موارد یک یا چند دندان باید کشیده شوند تا فضا برای مرتب کردن دندان ها به وجود آید. در موارد خفیف، دندان ها با استفاده از الاینر مرتب خواهد شد.

در کودکان، از دست رفتن زودهنگام دندان شیری از علل نامرتب شدن دندان های دائمی است. در این حالت، دندانپزشک با استفاده از فضا نگهدار به رشد صحیح دندان های دائمی در آینده کمک خواهد کرد. فضا نگهدار از نیاز به انجام درمان های ارتودنسی در آینده پیشگیری خواهد کرد.

منبع:

alignwisesmile

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *