لق شدن دندان در اثر ضربه: اورژانس دندانپزشکی

فهرست مطالب

سوال: آیا لق شدن دندان جز اورژانس های دندانپزشکی طبقه بندی می شود؟ چند شب قبل در حین ورزش رزمی ضربه ای به صورتم وارد شد. روی صورتم یخ گذاشتم و پس از مدتی درد برطرف شد و به نظر همه چیز طبیعی می رسید. اما امروز که چند ساعت از حادثه گذشته است، حس می کنم دندانم لق شده است. دوستانم معتقد اند حساس شده ام، اما خودم با زبان زدن و دست زدن مطمئن هستم که دندانم لق شده است. در حال حاضر درد ندارم اما کمی دندانم حساس شده است. آیا ممکن است لق شدن دندان در اثر ضربه به خودی خود خوب شود؟ آیا باید هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنم تا نگاهی به آن بیاندازد؟

پاسخ:

اول از همه باید بگوییم دست از زبان زدن و بررسی دندان خود بردارید. احتمال دارد که لیگامنت های دندان پاره یا شل شده باشند. لیگامنت مانند بندهای پلاستیکی هستند. معمولا این عضو دندان را محکم در جای خود نگه می دارد. اما وارد شدن ضربه به صورت و دندان می تواند باعث شود که کش بیاید و حتی پاره شود. در نتیجه قطعا لازم است که با دندانپزشک خود تماس بگیرید و او را از این امر مطلع سازید. دندانپزشک در اولین فرصت قرار ملاقاتی را برای شما تعیین خواهد کرد.

درمان لق شدن دندان در اثر ضربه:

دندان را تا حد امکان به حال خود رها کنید. هر نوع کشش اضافه تر به رباط می تواند باعث وارد شدن آسیب دائمی و برگشت ناپذیر به آن شود. در صورتی که همین حالا به دندانپزشک مراجعه کنید، احتمال دارد که دندان تثبیت شود. گاهی دندانپزشک دندان لق شده را به دندان مجاور متصل می کند تا در جای خود ثابت شود. در صورتی که کار اسپلینت دندان به سرعت انجام شود، به احتمال زیاد لیگامنت های دندان بهبود می یابند.

در صورتی که لق شدن دندان در اثر ضربه باعث آسیب به پالپ دندان شده باشد، در این شرایط باید درمان های تهاجمی تری روی شما انجام گیرد. پس از ثابت شدن لیگامنت، دندان باید عصب کشی شود و احتمالا پس از آن دندان باید روکش شود.

به هر حال، اولین کار ثابت کردن دندان است. سپس می توان مراحل بعدی درمان را ارزیابی کرد. تا زمانی که بتوانید به دندانپزشک مراجعه کنید، از مواد غذایی نرم استفاده کنید و به آن دست نزنید. در صورتی دچار درد، التهاب و تورم صورت هستید، می توانید از ایبوپروفن استفاده کنید.

بدون معاینه، تخمین آسیب وارده دشوار است. شاید تنها لیگامنت دچار اشکال جزئی شده است و ظرف چند هفته بهبود می یابد. اما احتمال دارد که آسیب گسترده تر بوده باشد و روش های تخصصی تری برای درمان شما مورد نیاز باشد.

منبع:

totaldentalhealthofyork

مطالب مشابه

3 پاسخ

  1. سلام دندون آقایی 47ساله براثر استخون درخوراک بوده دندون آسیا پایین لق شده دراین شرایط کرونایی هم به پزشک مراجعه نکرده بسار درد دارد وبامسکن بسختی تحمل میکند لطفا راهنمایی فرمایید متشکرم

  2. سلام وقت بخیر من دندان بالاییم از جلو لق شده به هنگام برداشتن وسایل سنگین دندان پایینی که کمی به جلو است با دندان بالایی محکم برخورد کرد بعد از چند ساعت با دستم تکان دادم دیدم کمی لقه باید چیکار کنم آیا درست میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *