مسواک برقی یا دستی: کدام بهتر است؟

فهرست مطالب

هر زمان که صحبت از بهداشت دهان و دندان به میان می آید، اولین چیزی که به ذهن افراد خطور می کند مسواک زدن است. مسواک زدن زمانی مؤثر است که فرد از مسواک مناسب استفاده کرده و مهارت صحیح مسواک زدن را کسب کرده باشد. مسواک مناسب یکی از اصلی ترین وسایل برای رعایت بهداشت دهان و دندان است. اما امروزه با وجود انواع مختلفی از مسواک ها این سؤال مطرح می شود که کدام نوع مسواک بهتر است؟ مسواک دستی یا مسواک برقی کدامیک برای شما مناسب تر است؟ در زیر تعدادی از ویژگی های هر کدام ذکر شده است:

مسواک دستی:

مسواک های دستی همان مسواک های مرسومی هستند که افراد از گذشته تاکنون از آن استفاده می کنند. این نوع مسواک ها ارزان تر و در دسترس تر هستند، جایگزینی آنها آسان تر و مسافرت با این مسواک ها راحت تر است. این مسواک ها در دست قابلیت انعطاف بیشتری دارند. احتیاج به باتری و شارژ شدن ندارند. از لحاظ رنگ و شکل نیز تنوع بسیار زیادی دارند.

مسواک برقی:

مسواک برقی با حرکات نوسانی جلو عقب و یا نوسانات چرخشی دندان ها را تمیز می کنند. اگر یک مسواک برقی تایمردار خریداری کنید، احتمال اینکه زمان توصیه شده برای مسواک زدن را رعایت کنید بیشتر خواهد شد. استفاده از این مسواک ها برای افرادی که مبتلا به ورم مفاصل یا آرتروز، سندروم تونل کارپال یا دیگر اختلالات حرکتی هستند که مسواک زدن را دشوار می کند بسیار مناسب است. استفاده از این مسواک ها جالب بوده و افراد را به مسواک زدن تشویق می کند. بعضی از این مسواک ها سنسور فشار دارند که باعث می شود از مسواک زدن بیش از حد دندان ها و لثه ها جلوگیری شود. نوع اولتراسونیک این مسواک ها از امواج اولتراسونیک جهت تمیز کردن دندان ها استفاده می کند؛ در نتیجه دهان را تمیزتر کرده و به مقاومت در برابر ورم لثه ها کمک می کند.

نتیجه گیری:

هر دو نوع مسواک اعم از برقی و دستی اگر به صورت صحیح مورد استفاده قرار بگیرند مؤثر خواهند بود. هرکدام از آنها مزایا و معایب مختلفی دارند و استفاده یا عدم استفاده از آنها بستگی به ترجیح شما دارد. فقط به خاطر داشته باشید که چه مسواک دستی انتخاب کنید و چه مسواک برقی مهم ترین نکته استفاده صحیح از آن و دوبار مسواک زدن در روز است. (کشیدن نخ دندان را فراموش نکنید.) بعضی دندانپزشکان استفاده از مسواک برقی را به دلیل مزایای بیشتری که دارد توصیه می کنند.

منبع

michaelbaileydds

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *