مشکلات دهان و دندان در کودکان مبتلا به سندرم داون:

فهرست مطالب

رشد فک و جمجمه در سندرم داون منجر به مشکلات دهان و دندان می شود. آگاهی از نوع بافت نرم آناتومیک و ناهنجاری های دهان و دندان در این دسته بیماران، می تواند به شناخت بهتر مشکلات دهان و دندان در کودکان مبتلا به سندرم داون کمک کند.

مشکلات دهان و دندان در کودکان مبتلا به سندرم داون:

رشد آناتومیک باعث تغییر در پایه جمجمه، نیمه سوم صورت و نسبت بین فک بالا و پایین می شود. این تغییر اسکلتی باعث می شود افراد مبتلا به سندرم داون دارای ظاهری قابل تشخیص باشند. بیشترین آسیب به بافت نرم در اثر این نوع رشد در زبان دیده می شود که اغلب بیرون زده و بزرگ تر از حالت عادی است. زبان به این دلیل بزرگ به نظر می رسد که باید در قوس باریک فک باقی بماند. در این بیماران لوزه ها و آدنوئید ها نیز بزرگ هستند.

برای از رایج ترین مشکلات دهان و دندان در کودکان مبتلا به سندرم داون عبارتند از:

  • کوتاه بودن ریشه دندان نسبت به تاج
  • کوچک بودن اندازه دندان
  • کمبود مادرزادی دندان
  • رشد همراه با تاخیر دندان ها

مشکلات دهان و دندان در کودکان مبتلا به سندرم داون:

رشد طبیعی ساختار دهان و دندان در این بیماران باعث تغییر در عملکرد طبیعی مکیدن، بلع، و حرف زدن می شود. میزان بروز مشکل در هر فرد متفاوت است.

برای درمان بسیاری از مشکلات دهان و دندان در کودکان مبتلا به سندرم داون به خصوص در ارتباط به گفتار و بلع، به کاردرمانی نیاز است.

مشکلات دهان و دندان در کودکان مبتلا به سندرم داون: بیماری های رایج

بیماری پریودنتال:

بیماران مبتلا به سندرم داون نیز مانند جمعیت عموم مردم در معرض خطر بیماری های دهان و دندان قرار دارند. ابتلا به بیماری پریودنتال در این دسته بیماران با شدت بیشتری دیده می شود. این امر می تواند به دلیل نقص های خود ایمنی باشد. پیشرفت بیماری باعث درد و عفونت شدید می شود که اغلب با تغییر در رفتار بیمار و ممانعت از بلع غذا تشخیص داده می شود.

پوسیدگی دندان:

بروز پوسیدگی دندان در این بیماران به دلیل ناتوانی در صحیح مسواک زدن و نیز عدم رعایت رژیم غذایی مناسب رایج تر است. در اینجا لزوم نظارت پرستاران و والدین این دسته بیماران مشخص می شود.

دندان قروچه:

دندان قروچه از عوارض رایجی است که در این بیماران دیده می شود. این عارضه به دلیل مال اکلوژن، اضطراب مزمن، اختلال عملکرد مفصل فکی گیجگاهی و ناتوانی در کنترل عصبی دیده می شود. دندان قروچه از علل مهم شکستن دندان و فرسایش مینای دندان است.

منبع:

intellectualdisability

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *