مواد تشکیل دهنده دهانشویه درمانی:

فهرست مطالب

دهانشویه دو نوع اصلی دارد: تزئینی و درمانی. دهانشویه های درمانی هم به صورت بدون نسخه و هم با تجویز پزشک در دسترس عموم قرار دارند. این نوع دهانشویه به کاهش پلاک و جرم، پیشگیری از بیماری لثه و پوسیدگی دندان کمک می کند. آشنایی با مواد تشکیل دهنده دهانشویه درمانی می تواند به شما در آگاهی از خواص آن کمک کند.

مواد تشکیل دهنده دهانشویه درمانی:

دهانشویه تزئینی برای کنترل موقت بوی بد دهان و ایجاد طعم خوب در دهان استفاده می شود، اما هیچ گونه تاثیر شیمیایی یا بیولوژیکی فراتر از آن ندارد. برای مثال اگر یک محصول باکتری های عامل بوی بد دهان را از بین نبرد و صرفا مشکل را به طور موقت پنهان کند، کاربرد آن فقط تزئینی است. در مقابل، دهانشویه درمانی حاوی مواد فعالی است که به کنترل عوامل و شرایط ایجاد بوی بو دهان، ابتلا به بیماری های لثه، پلاک و پوسیدگی دندان کمک می کند.

مواد تشکیل دهنده دهانشویه درمانی عبارتند از:

  • ستیل‌پیریدینیوم کلراید
  • کلرهگزیدین
  • فلوراید
  • پراکسید

ستیل‌پیریدینیوم کلراید ماده ای است که برای کاهش بوی بد دهان استفده می شود. کلرهگزیدین نیز برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به مواد تشکیل دهنده دهانشویه درمانی اضافه می شود. فلوراید دیگر ماده مشهور و شناخته شده ای است که در اغلب محصولات دهان و دندان یافت می شود. از این ماده برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و افزایش استحکام مینای دندان استفاده می شود. پراکسید نیز در محصولات سفیدکننده دندان به کار می رود. دهانشویه های درمانی هم به صورت بدون نسخه و هم با تجویز پزشک در دسترس عموم قرار دارند. استفاده از برخی از این محصولات به تشخیص پزشک نیاز دارد.

فراموش نکنید که استفاده از دهانشویه نباید جایگزین بهداشت دهان و دندان شود بلکه مکملی برای آن به حساب می آید. همانند سایر تمیزکننده های مکمل بهداشت دهان و دندان استفاده از دهانشویه نیز برای تمیز کردن نقاطی به کار می رود که دسترسی به آن برای مسواک و نخ دندان دشوار است. انتخاب یک دهانشویه مناسب به شرایط دهان و دندان، نیازهای فردی و تشخیص دندانپزشک بستگی دارد.

استفاده از دهانشویه به خصوص دهانشویه های حاوی الکل و فلوراید در کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود. احتمال بلع مایع در این کودکان زیادتر است و مواد تشکیل دهنده دهانشویه درمانی می تواند موجب بروز تهوع، استفراغ و حتی مسمومیت کودک شود. پیش از خرید یک محصول، به خصوص محصولات بهداشتی، در مورد آن با دندانپزشک خود مشورت کنید.

منبع:

ada

مطالب مشابه

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *