نشانه های شکست ایمپلنت:

دریافت ایمپلنت دندان معمولا روند قابل پیش بینی و موفقیت آمیزی است. اما همانند دیگر روش های درمانی دندانپزشکی، ممکن است همیشه جواب ندهد. پس زدن ایمپلنت موقعیت نادری است، اما اگر این اتفاق برای شما رخ داد جای نگرانی نیست. با شناخت نشانه های شکست ایمپلنت می توانید تا حدی زیادی به رفع مشکل کمک کنید.

آناتومی ایمپلنت:

بیشتر ایمپلنت ها از سه بخش تشکیل شده اند: یک بدنه تیتانیومی که در استخوان قرار داده می شود، اتصالی به نام اباتمنت و یک تاج که روی اباتمنت قرار می گیرد. اگر یکی از این قسمت ها بشکند یا لق شود، هر سه بخش دچار مشکل خواهد شد.

ایمپلنت ها از فلز ساخته شده اند، اما این روند بیولوژیکی است که به آنها امکان کارکرد صحیح را می دهد. در روندی تحت عنوان ادغام استخوانی یا (osseointegration)، بدن شما دور ایملپنت سلول های استخوانی زنده می سازد و آن را در استخوان فک محکم می کند. با گذشت زمان، استخوان سالم دور ایمپلنت را می گیرد. در صورتی که osseointegration آن طور که باید رخ ندهد، ایمپلنت با مشکل مواجه می شود.

نشانه های شکست ایمپلنت:

زمانی که استخوان فک به خوبی دور ایمپلنت را نگیرد، اولین نشانه های شکست ایمپلنت حرکت کردن آن است. در ابتدا حرکت ایمپلنت ممکن است جزئی باشد و تنها دندانپزشک متوجه آن شود، اما زمانی که ایمپلنت پس زده شود، بیمار حرکت کردن آن را به خوبی در زمان حرف زدن یا جویدن حس می کند. ایمپلنتی که پس زده شده است، به طور کاملا واضح حرکت می کند.

زمانی که ایمپلنت به خوبی در فک قرار گرفته است، احساس آن مانند دندان طبیعی خودتان است. در حقیقت، ایمپلنت به نحوی عمل می کند که متوجه حضور آن نخواهید شد. احساس وجود جسم خارجی در دهان از نشانه های شکست ایمپلنت است. این از ساده ترین نشانه هاست که هر کسی می تواند آن را شناسایی کند. حرکت ایمپلنت در دهان نه تنها درمان را با شکست مواجه می کند، بلکه می تواند آسیب جدی به فک، لثه ها و ظاهر لبخند شما وارد کند. از این رو، مراجعه سریع به دندانپزشک ضروری است.

دیگر نشانه های شکست ایمپلنت عبارتند از درد، تورم یا عفونت اما همیشه این طور نیست. در صورتی که دندانپزشک متوجه لق بودن ایمپلنت شود، برای بررسی رشد و تراکم استخوانی درخواست رادیوگرافی داده می شود. رادیوگرافی یک ایمپلنت پس زده شده به طور واضح فقدان استخوان در اطراف بخش فلزی ایمپلنت را نشان می دهد.

درد و ناراحتی:

در طول روند بهبودی، درد امری طبیعی است. اما تمایز قایل شدن بین دردی که طبیعی است با دردی که از نشانه های شکست ایمپلنت اهمیت دارد. درد تا چند روز پس از جراحی ایمپلنت طبیعی است و بخشی از روند بهبودی به شمار می رود. اما دردی که مدتها پس از جراحی، بدون بروز هیچ حادثه ای، حس می شود، از نشانه های شکست ایمپلنت به شمار می رود. هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. حتی اگر چیز خاصی نباشد، از قدیم گفته اند کار از محکم کاری عیب نمی کند. هر چه زودتر به مشکل رسیدگی شود، درمان ساده تر خواهد شد.

التهاب لثه:

در حالی که پس از جراحی ایمپلنت مقداری تورم در لثه ها طبیعی است، تداوم و ادامه التهاب از نشانه های شکست ایمپلنت و محل نگرانی است. زمانی که لثه قرمز و ملتهب می شود، مطمئنا نشانه ای از عفونت است. عدم درمان عفونت باعث انتشار آن به سایر نواحی دهان و انتشار ان در خون می شود که جان بیمار را تهدید می کند. در صورتی که متوجه نشانه های التهاب شده اید، هر چه سریع تر در مراحل اولیه به دندانپزشک مراجعه کنید. زمانی که عفونت پیشروی کند، درمان آن بسیار دشوارتر می شود و درد شدیدی در بیمار ایجاد می کند. در این شرایط، دندانپزشک برای شما دوره ای از آنتی بیوتیک را تجویز خواهد کرد و باید سه بار در روز از دهان شویه آنتی باکتریال استفاده کنید. به طور طبیعی، شرایط هر بیمار متفاوت خواهد بود، اما نشانه های شکست ایمپلنت نباید نادیده گرفته شوند.

اشکال در جویدن:

در صورتی که در هنگام جویدن مواد غذایی احساس درد و ناراحتی دارید، این نیز می تواند از نشانه های شکست ایمپلنت به شمار رود. همان طور که پیش از این گفته شد، ایمپلنت سالم نباید در هیچ زمانی و هیچ حالتی احساس عجیبی داشته باشد. ظاهر، عملکرد و احساس ایمپلنت باید همانند دندان طبیعی باشد. درست همان طور که درد در هنگام جویدن نشانه پوسیدگی دندان طبیعی است، درد در هنگام جویدن مواد غذایی با ایمپلنت نیز نشانه خوبی نیست. در صورتی که مشکل ادامه یافت، باید هر چه سریع تر با دندانپزشک صحبت کنید تا مشکل پیچیده تر نشده است.

پس زدن ایمپلنت چرا رخ می دهد؟

همان قدر که شناخت نشانه های شکست ایمپلنت در مراجعه سریع برای درمان اهمیت دارد، دانستن چرایی آن نیز در پیشگیری از وقوع آن اهمیت دارد. بدن برخی از افراد به اجسام خارجی بسیار حساس است و به آن واکنش نشان می دهد. این حالت موجب می شود که پیش از بهبودی استخوان، بدن ایمپلنت را پس بزند.

در عده دیگری از بیماران عواملی مانند بی توجهی به توصیه های دندانپزشک در مراقبت های خانگی، رعایت بهداشت دهان و دندان یا بروز حادثه ای برای دهان و دندان از عوامل پس زدن ایمپلنت به شمار می رود. عدم تراز فک نیز از جمله عللی است که موجب شکست درمان می شود. سیگار کشیدن، ابتلا به بیماری های سیستمیک، بیماری پیشرفته لثه و بی تجربگی دندانپزشک از دیگر علل پس زدن ایمپلنت در مراحل پس از بهبودی استخوان محسوب می شود.

نشانه های شکست ایمپلنت: درمان

در صورتی که متوجه وجود نشانه های شکست ایمپلنت شده اید، هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. در این شرایط ایمپلنت پس زده شده برداشته می شود و دندانپزشک شرایط استخوان را بررسی خواهد کرد. در صورت لزوم برای بیمار از روش پیوند استخوان استفاده می شود. این روش باعث می شود که ایمپلنت استحکام بیشتری در فک پیدا کند. بهبودی در این روش چند ماه بیشتر طول می شود. برای پیشگیری از پس زدن ایمپلنت، لازم است بیمار مصرف دخانیات را ترک کند و بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرد.

colgate