واترجت دندانی: جایگزینی برای نخ دندان

فهرست مطالب

با اینکه اعتراف به این مسئله سخت است، اما واقعیت این است که بیشتر اوقات از نخ دندان استفاده نمی کنید. مطمئنا می دانید که از بین بردن لایه های باکتری و ذرات غذا به نام پلاک که بین و روی دندان ها تشکیل می شود اهمیت دارد. همانطور که می دانید باید هر روز این کار را انجام دهید. با این حال، ممکن است استفاده صحیح از نخ دندان را به درستی بلد نباشید. راه حل این مشکل استفاده از واترجت دندانی به جای نخ دندان است.

دشواری های استفاده از نخ دندان:

با اینکه استفاده از نخ دندان بسیار مؤثر است، اما گرفتن آن با انگشتان و بردن آن بین دندان ها تکنیک هایی دارد. به دست آوردن قلق این کار می تواند برای بعضی افراد سخت باشد. همچنین بعضی از افراد نیز از لحاظ فیزیکی قادر به انجام این کار نیستند و بعضی دیگر موانعی مانند براکت های ارتودنسی دارند که این کار را سخت تر نیز می کند.

استفاده از واترجت دندانی:

راه حل این مشکلات واترجت دندانی است. این دستگاه ها دهه هاست که برای استفاده خانگی موجود هستند. آنها دستگاهی دستی شبیه مسواک برقی هستند که آب را با فشار زیاد به حرکت درمی آورند. آب از طریق سر دستگاه که به شکل خاصی است با فشار بیرون می آید و پلاک های بین دندان ها را نرم کرده و پاک می کند.

ممکن است در مراجعات خود به دندانپزشک واترجت دندانی را دیده باشید. استفاده از این دستگاه ها برای نظافت های دندانی مخصوصا برای درمان بیماری های پریودنتال (لثه) بسیار رایج است. زیرا بافت لثه که در اثر بیماری ضعیف شده، ممکن است به تدریج از دندان ها جدا شود. در نتیجه ممکن است حفره ها یا شکاف های بزرگی به نام پاکت های پریودنتال ایجاد شوند. این پاکت ها ممکن است دچار عفونت و همچنین باعث جمع شدن پلاک ها و رسوبات (پلاک های رسوبی و سخت شده) شوند که امکان دارد به ریشه ها نیز گسترش یابند. واترجت دندانی راهی برای برداشتن پلاک ها از مناطقی است که دسترسی به آن سخت است.

تاثیر واترجت دندانی در تحقیقات:

اثبات شده است که استفاده از واترجت دندانی برای افرادی که ارتودنسی کرده اند و براکت های ارتودنسی مانع از نخ دندان کشیدن می شود بسیار مؤثر است. برای مثال، طبق تحقیقی که در سال 2008 انجام شد افرادی که ارتودنسی داشتند با استفاده از واترجت دندانی قادر بودند 5 برابر پلاک بیشتری نسبت به افرادی که از مسواک های معمولی استفاده می کردند بردارند.

اگر به دنبال جایگزینی مناسب برای نخ دندان هستید، واترجت دندانی گزینه خوبی است. هدف استفاده از این دستگاه ها نیز همانند هدف استفاده از نخ دندان است. هدف، برداشتن پلاک از بین دندان ها به منظور پیشگیری از بیماری و داشتن لبخندی زیبا است. برای سفارش این دستگاه ابتدا با دندان پزشک خود مشورت کنید.

منبع

reshdentistry

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *