کاهش اثر سیگار بر دهان:

فهرست مطالب

سیگار آسیب زیادی به دهان و دندان وارد می کند. بر اساس توضیحات انجمن دندانپزشکی آمریکا، این عادت دندان را زرد می کند، باعث بوی بد دهان می شود و از علل بیماری های لثه و سرطان دهان به شمار می رود. زمانی که سیگار را ترک کنید، گزینه های زیادی برای ترمیم آسیب های وارده به دهان وجود دارد. در ادامه برخی روش های کاهش اثر سیگار بر دهان و کنترل بوی بد دهان سیگاری ها پس از ترک آمده است.

روش های کاهش اثر سیگار بر دهان:

رعایت بهداشت دهان و دندان در خانه:

سیگار کشیدن اصلی ترین عامل بوی بد دهان است، اما با رعایت منظم بهداشت دهان و دندان می توانید آن را شکست دهید و به کاهش اثر سیگار بر دهان کمک کنید. سیگار باعث رشد باکتری ها در دهان می شود، این در حالی است که بوی سیگار خود تا مدت ها از دهان سیگاری ها به استشمام می رسد. این ترکیبی است که خلاصی از آن تا حد زیادی دشوار است. بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید تا در فواصل کوتاه مدت دهان خود را تازه نگه دارید.

لازم است که دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه مسواک بزنید. تمام سطوح دندان های خود را مسواک بزنید، نه فقط سطح جلویی مینای دندان را. کشیدن نخ دندان باید حداقل روزی یک بار انجام شود، و هر بار از تکه تازه ای از نخ برای تمیز کردن بین دندان های خود استفاده کنید. شستشوی دهان با دهان شویه آنتی باکتریال نیز به تازه شدن تنفس دهان سیگاری ها کمک می کند.

سفید کردن دندان ها:

سیگار کشیدن دندان های شما را در طول زمان زرد می کند، اما این لکه ها را می توان پس از ترک برطرف کرد. روش های سفید کردن دندان بسیار متنوع هستند، از روش های خانگی تا روش های تخصصی هر کدام می توانند به کاهش اثر سیگار بر دهان کمک کنند. در مطالب پیشین در مورد روش های سفید کردن دندان به طور مفصل صحبت شد که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از این مطلب کمک بگیرید.

خمیر دندان های سفید کننده دندان برای استفاده در خانه می توانند به آرامی مینای دندان شما را سایش دهند تا لکه ها برطرف شوند. دهانشویه های حاوی هیدروژن پراکسید نیز می توانند با افزوده شدن به روتین بهداشت دهان و دندان شما به سفیدتر شدن رنگ دندان هایتان کمک کنند. قلم های سفید کننده دندان دیگر روش محبوب کاهش اثر سیگار بر دهان در خانه است. در این روش ژل پراکسید روی دندان ها کشیده می شود تا دندان ها سفیدتر شوند.

اگر مایل هستید که دندانپزشک دندان های شما را سفید کند، باید انتظار یک روش پیچیده تر را داشته باشید. یک ژل سفید کننده دندان روی دندان های شما کشیده می شود و از نور آبی مخصوص برای فعال کردن مواد سفید کننده استفاده می شود. این روش تخصصی در یک جلسه به سرعت در کاهش اثر سیگار بر دهان کمک می کند.

انتخاب نوع روش سفید کردن دندان و نتیجه مورد انتظار از آن به میزان زرد بودن دندان ها و آسیب وارده به دندان بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب بهترین گزینه با متخصصان کلینیک دندانپزشکی ما تماس بگیرید.

درمان بیماری لثه:

سیگار کشیدن ریسک ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد. این عفونت می تواند به بافت دور دندان ها آسیب بزند و عدم درمان باعث لق شدن دندان ها و در نهایت افتادن آنها می شود. نشانه های اصلی بیماری لثه مانند قرمزی و خونریزی لثه در افراد سیگاری کمتر مشهود است و این می تواند باعث شود که فرد از ابتلا به آن آگاه نباشد. عدم آگاهی از ابتلا به بیماری لثه موجب پیشرفت آن به بیماری پریودنتیت می شود که درمان آن سخت تر و طولانی تر است. بنابراین، پس از ترک سیگار لازم است دندان و لثه های شما معاینه شود تا وضعیت بیماری در آن مشخص شود.

در صورتی که به بیماری لثه مبتلا شده باشید، برای کاهش اثر سیگار بر دهان می توان از روش های جرم گیری جامع مانند اسکیلینگ و روت پلنینگ استفاده کرد. دندانپزشک ممکن است از ترکیبی از روش های دستی و ابزارهای آلتراسونیک برای حذف پلاک های دندان استفاده کند، که این امر شامل زیر خط لثه نیز می شود. ممکن است لازم باشد ریشه دندان ها نیز جرم گیری شوند تا التهاب و تجمع پلاک برطرف شود. تجمع پلاک در افراد سیگاری به دلیل کاهش سرعت بهبود بدن افزایش می یابد.

در برخی موارد بیماری لثه به قدری پیشرفته است که راهی به جز جراحی و پیوند بافت وجود ندارد. در مطالب پیشین به طور مفصل در مورد روش های جراحی لثه و درمان بیماری پریودنتال توضیح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر به این مطالب رجوع کنید.

غربالگری سرطان دهان:

استعمال سیگار از مهم ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به سرطان دهان است. انجمن سرطان دهان گزارش می دهد که بین 75 تا 90 درصد از موارد سرطان دهان در ارتباط با مصرف سیگار دیده می شود. از این نظر ترک سیگار نقش مهمی در کاهش اثر سیگار بر دهان دارد. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که سه تا پنج سال پس از ترک سیگار احتمال ابتلا به سرطان دهان تا 50 درصد کاهش می یابد.

در حالی که ترک سیگار تاثیر زیادی در کاهش احتمال ابتلا به سرطان دهان دارد، اما درصد آن را به صفر نمی رساند. برای محافظت از خود، هر سال به دندانپزشک مراجعه کنید تا از شما غربالگری سرطان دهان به عمل آید. زخم ها و تاول ها در دهان باید از نظر وجود شرایط بدخیم باید معاینه شوند. غربالگری اهمیت زیادی در کاهش اثر سیگار بر دهان دارد، زیرا سرطان دهان در مراحل اولیه قابل درمان است.

در مطالب پیشین در مورد سرطان دهان و روش های تشخیص و درمان آن توضیح داده ایم. توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از روش های پیشگیری، تشخیص و درمان به این مطلب مراجعه کنید.

کاهش اثر سیگار بر دهان:

سیگار کشیدن می تواند اثرات زیادی بر زیبایی و سلامت دهان و دندان داشته باشد. اما ترک آن شروع مسیری برای کاهش اثر سیگار بر دهان است. با کمک دندانپزشک می توانید به ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان خود کمک کنید.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *