گزینه های ممکن پس از عدم موفقیت عصب کشی

فهرست مطالب

برخی از افراد تصور می کنند که عصب کشی آخرین کاری است که می توان برای یک دندان پوسیده انجام داد. به همین دلیل از عصب کشی هراس دارند. هر چند عصب کشی در اکثریت موارد درمان موفقی است؛ اما در برخی موارد درمان با شکست مواجه می شود. برخی از دلایل عدم موفقیت درمان عصب کشی عبارتند از عدم کشتن اعصاب، عدم تمیز کردن کامل کانال، یا عفونت مجدد ریشه دندان. خوشبختانه امروزه مواجه شدن عصب کشی با شکست به معنی تمام بودن کار دندان نیست. در این مطلب گزینه های ممکن پس از عدم موفقیت عصب کشی را با یکدیگر مرور می کنیم. با وجود تمام این روش ها، گاهی چاره ای به جز کشیدن دندان وجود ندارد.

گزینه های ممکن پس از عدم موفقیت عصب کشی:

تکرار عصب کشی:

تکرار درمان یکی از گزینه های ممکن پس از عدم موفقیت عصب کشی است. با این وجود این روش خطرات بیشتری نسبت به بار اول دارد. درمان مدت زمان بیشتری نسبت به قبل طول می کشد و ممکن است شامل جلسات بیشتری شود. تاج، پست، و مواد پر کننده باید از روی دندان برداشته شوند و پروسه عصب کشی تکرار شود. به همین دلیل در این روش ممکن است دندان آسیب ببیند.

اگر دندان آسیب نبیند، باید با دارو درمان شود. جراح ابتدا کانال ها را کاملا تمیز خواهد کرد و از حذف تمام اعصاب و بخش های باقی مانده پالپ عفونی اطمینان حاصل می کند. درمان ممکن است در یک تا چهار جلسه انجام شود. پس از عصب کشی دندان باید پر شود. هزینه تکرار عصب کشی بیشتر از مرتبه اول است.

جراحی اندودونتیک:

از دیگر گزینه های ممکن پس از عدم موفقیت عصب کشی جراحی اندودونتیک است. در این نوع جراحی، دندانپزشک از قسمت پایین دندان به ریشه دست می یابد. بنابراین تاج دندان دست نخورده باقی می ماند. جراحی شامل تمیز کردن قسمت نوک ریشه و حذف آن می شود. داخل کانال نیز تمیز می شود و سپس دندان پر می شود. این روش با بخیه و درد بیشتری همراه است.

کشیدن دندان:

چنانچه درمان های بالا امکان پذیر نباشد، یا دوباره با شکست رو به رو شوند، تنها راه رفع مشکل کشیدن دندان است. بیمار می تواند پس از ترمیم لثه و جای دندان، از روش های جایگزین دندان مانند پروتز دندان مصنوعی، بریج یا ایمپلنت استفاده کند. بهتر است برای پیشگیری از سر خوردن سایر دندان ها به فضای خالی و تحلیل لثه، عمل جایگزینی در اسرع وقت انجام شود.

منبع

dentalfind

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *