آسیب به عصب زبان در دندانپزشکی: علائم و درمان

فهرست مطالب

زبان یکی از بخش های منحصر به فرد بدن انسان است. آچار فرانسه بدن است. در تمیز کردن دهان کمک می کند، طعم ها را می چشد و با لب ها و دندان همکاری می کند تا بیش از 90 کلمه در دقیقه بگوید. اما از آن طرف هم محلی برای تجمع باکتری هاست. به هر حال کارکرد زبان در تمام روز ضروری است. در موارد نادر درمانی، آسیب به عصب زبان در دندانپزشکی دیده شده است.

بر اساس گزارش مجله تحقیقات دهان و فک و صورت (JOMR)، دو عصب احساس زبان، چانه و لب پایین را تامین می کنند. یکی از آن اعصاب، عصب زبان است. اگر این عصب مجروح شده باشد، چه اثری بر زبان خواهد داشت؟

عصب زبانی چیست؟

عصب زباني (LN) از خط مايل عبور مي کند تا آنکه از کانال غده ساب مندیبولار عبور می کند. این عصب حدودا 4 میلی متر افقی از دندان مولار سوم است که به دندان عقل شهرت دارد. این عصب که یکی از شاخه های عصبی مندیبولار است، پایانه های عصبی دو سوم بخش قدامی زبان را کنترل می کند.

علائم آسیب به عصب زبان در دندانپزشکی:

آسیب به عصب زبان در دندانپزشکی عمدتا در پی برخی اعمال جراحی دهان رخ می دهد. یکی از شایع ترین جراحی ها که باعث آسیب به عصب زبان در دندانپزشکی می شود، کشیدن دندان عقل در فک پایین است. اغلب این نوع آسیب ها ماهیتا موقت هستند و پس از 8 هفته حدود 90 درصد بیماران به خودی خود بهبود می یابند. اگر آسیب بیش از 6 ماه ادامه یابد، متاسفانه آسیب دائمی خواهد بود.

هر گونه تغییر حس در زبان، چانه یا لب پایین می تواند نشانه ای از آسیب احتمالی عصب باشد. علامت دیگر برای آسیب به عصب زبان در دندانپزشکی تغییر حس چشایی در بخش آسیب دیده زبان است. این نوع آسیب می تواند باعث تغییرات شدید در زندگی بیمار شوند که از این جمله عبارتند از مسائل مربوط به تعاملات اجتماعی و اضطراب های عاطفی. حرف زدن و غذا خوردن می تواند دشوار شود و آسیب دردناک خواهد بود.

گزینه های درمانی:

در صورتی که تصور می کنید دچار آسیب به عصب زبان شده اید، با دندانپزشک یا پزشک خود مشورت کنید. گزینه های درمان عبارتند از:

  • داروهای تجویزی مانند مسکن و داروهای ضد افسردگی
  • درمان های لیزری برای بازگرداندن برخی حواس
  • انتخاب بین انواع روش های جراحی مانند نورولیز خارجی یا داخلی
  • آرامش درمانی و هیپنوتیزم

منبع:

colgate

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *