آفت دهان: علائم و زمان مراجعه برای درمان

آفت دهان ضایعه ای کم عمق و کوچک روی بافت نرم دهان است که اغلب در پایه لثه دیده می شود. برخلاف تبخال، آفت روی لب دیده نمی شود و مسری نیست. با این حال به قدری دردناک است که اغلب حرف زدن و غذا خوردن را مشکل می کند.

در اغلب موارد آفت طی یک تا دو هفته از بین می رود. در صورتی که ضایعه بیش از حد بزرگ است، درد زیادی دارد یا به نظر می رسد خوب نمی شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

علائم آفت دهان:

ضایعه اغلب گرد یا بیضی شکل است، رنگ آن در مرکز سفید یا زرد است و اطراف آن قرمز است. اغلب داخل دهان، رو یا زیر زبان، داخل گونه، پایه لثه یا روی کام دیده می شود. یک یا دو روز پیش از ظهور ضایعه در محل آن احساس سوزش و درد خواهید کرد.

زمان مراجعه به پزشک:

در صورتی که هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید:

• آفت دهانی که به طرز غیر طبیعی بزرگ است
  • عود آفت، به طوری که آفت جدید پیش از بهبودی آفت قبلی ایجاد شود.
  • درد مداوم که بیش از دو هفته ادامه یابد
  • زخم هایی که به لب گسترش می یابند
  • دردی که با اقدامات خانگی بهبود نمی یابد
  • اشکال زیاد در خوردن یا نوشیدن
  • تب بالا به همراه بروز آفت

بروز آفت دهان در بیماران تحت درمان ارتودنسی یا کسانی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند، قابل انتظار است. یکی از علل بروز آفت دهان، سایش ابزارهای دندانپزشکی مانند بریس و آرچ وایرها به بافت نرم دهان است. در صورتی که به این دلیل دچار آفت می شوید، به دندانپزشک مراجعه کنید تا ابزار را برای شما اصلاح کند. در عین حال می توانید تا زمانی که به دندانپزشک برسید، از وکس مخصوص روی بریس استفاده کنید تا میزان سایش فلز به بافت نرم دهان و التهاب آن کاهش یابد.

mayoclinic