اصول نگهداری و نظافت مسواک

فهرست مطالب

مسواک ابزار اصلی حفظ بهداشت دهان و دندان است. نحوه استفاده از این ابزار ارتباط مستقیمی با سلامت دندان و لثه های ما دارد. ممکن است برخی هر شب مسواک بزنند اما به دلیل عدم رعایت اصول نگهداری و نظافت مسواک به طور مداوم دچار پوسیدگی دندان و بیماری های لثه شوند. ثابت شده است که زرد شدن دندان ها تا حدی به دلیل نگهداری نادرست مسواک است. در این مطلب شما را با نکات اساسی آشنا می کنیم.

مسواک را با آب بشویید:

اولین مورد در اصول نگهداری و نظافت مسواک شستشوی آن با آب داغ قبل و بعد مسواک زدن است. (آب داغ جرم ها را آسان تر تمیز کرده و از بین می برد.) در حالیکه مسواک را زیر آب گرفته اید، انگشت شست خود را روی برس آن به جلو و عقب بکشید. نکته ای که اهمیت دارد این است که باید علاوه بر بعد از مسواک زدن، این کار را قبل از مسواک زدن نیز انجام دهید، زیرا ممکن است بعد از آخرین باری که مسواک زدید باکتری های پروازی یا ذره های دیگر مانند غبار روی آن نشسته باشند.

اجازه دهید مسواک خشک شود:

باکتری هایی که باعث بیماری های لثه می شوند غیرهوازی هستند. غیر هوازی به این معنی که این باکتری ها در محیط های کم اکسیژن زندگی می کنند. در نتیجه برای از بین بردن این باکتری ها می توان آنها را در معرض هوا قرار داد. با این حرکت ساده که اجازه دهید مسواک بعد از مسواک زدن خشک شود بسیاری از باکتری ها از بین خواهند رفت. مسواک خود را در ظرفی بدون منفذ که تهویه مناسبی ندارد قرار ندهید. همچنین برس مسواک در تماس با دیواره های ظرف دربسته قرار می گیرد، که این کار موجب آلودگی مسواک می شود، مگر اینکه ظرف به خوبی تمیز شده باشد.

مسواک را ایستاده قرار دهید:

در بین اصول نگهداری و نظافت مسواک اصل قرار دادن مسواک به شکل عمودی (برس به سمت بالا و دسته به سمت پایین) بعد از استفاده بسیار حائز اهمیت است. این کار باعث می شود آب راحت تر از برس خارج شده و آب و تمام ذرات در قسمت انتهایی دسته جمع شوند. همچنین ممکن است متوجه شده باشید که در کف ظرف هایی که راهی برای خروج آب ندارند لایه ای کثیف تشکیل شده است و قطعا نمی خواهید برس مسواک در تماس با آن قسمت بوده و باعث جذب باکتری ها و قارچ ها شود.

اصول نگهداری و نظافت مسواک: بهترین جامسواکی

بهترین جامسواکی، جامسواکی است که مسواک را به صورت ایستاده نگه می دارد، تهویه مناسبی دارد و به گونه ای ساخته شده است که مسواک ها در تماس با همدیگر نباشند تا آلودگی انتقال پیدا نکند. بعضی افراد نیز جامسواکی هایی را می پسندند که مسواک ها را به شکل آویزان نگه داشته و یا کف آن راهی برای خروج آب دارد تا از تشکیل لایه ای کثیف از آب و دیگر مواد جلوگیری شود. به طور مرتب جامسواکی را تمیز کنید. حداقل یکبار در هفته و همزمان با تمیز کردن مسواک اینکار را انجام دهید.

مسواک خود را با دیگران معاوضه نکنید:

معمولا برای بزرگسالان بدیهی است که مسواک های خود را با همدیگر معاوضه نکنند، اما باید به کودکان آموزش داد که مسواک وسیله ای شخصی بوده و فقط باید از مسواک خود استفاده کنند. استفاده از رنگ ها یا نوشتن نام فرد روی مسواک می تواند مفید باشد. وقتی افراد  مسواک های همدیگر را معاوضه می کنند، جرم های آنان را نیز معاوضه می کنند که این کار باعث بروز بیماری می شود.

مسواک را به موقع تعویض کنید:

طبق توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا بهتر است هر 4-3 ماه یکبار مسواک خود را تعویض کنید. البته اگر با دقت و 3 بار در روز مسواک می زنید، ممکن است برس مسواک شکل اولیه خود را بعد از یک ماه از دست بدهد. زمانی که برس مسواک ساییده و خم شد، اثرگذاری مسواک به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. هنگامی که مسواک دیگر مانند قبل عملکرد خوبی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

منبع

breathmd

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *