اندودنتیست کیست و در چه مواردی باید به او مراجعه کرد؟

اندودنتیست متخصصی است که در نجات و درمان دندان ها از طریق اندوتراپی نقش دارد. واژه اندو به معنی درون و ادونت به معنی دندان است که واژه ای پزشکی از ریشه یونانی است. تمام دندانپزشکان در تشخیص و درمان عصب کشی آموزش دیده اند. با این حال، درمان برخی از دندان ها دشوار است. به همین دلیل ممکن است دندانپزشک عمومی شما را به اندودنتیست ارجاع دهد.

آیا تفاوت بارزی بین دندانپزشک عمومی و اندودنتیست وجود دارد؟

در ابتدا بهتر است کمی در مورد رشته دندانپزشکی بدانید. دانشجویان این رشته باید 6 سال دوره عمومی را طی کنند که پس از آن می توانند اغلب درمان های دهان و دندان را انجام دهند و در صورتی که درمان از عهده آنها خارج باشد، بیمار را به متخصص مربوطه ارجاع می دهند.

پس از دوره عمومی، دندانپزشکان می توانند برای آزمون تخصص اقدام کنند و در یکی از رشته های تخصص ادامه تحصیل دهند. یکی از این رشته ها تخصص درمان ریشه است که سه سال طول می کشد. درمان مجدد دندان هایی که قبلا عصب کشی ناموفقی داشته اند ، جراحی ریشه دندان ها ، عصب کشی دندان های بیماران خاص و حساس ، درد های پیچیده در ناحیه فک و صورت که احتمال می رود منشاء دندانی داشته باشد نیز از جمله وظایف متخصص درمان ریشه می باشد .

از نظر تخصصی مرزی بین درمان توسط دندانپزشک عمومی و اندودنتیست وجود ندارد. در این زمینه، تجربه و مهارت اهمیت زیادی دارد. یک دندانپزشک عمومی نیز ممکن است بتواند درمان بسیاری از موارد تخصصی را با کیفیت بالا انجام دهد. در واقع، از آنجا که استاندارد درمانی عصب کشی یکسان است، اندودنتیست و دندانپزشک عمومی باید بتوانند کیفیت یکسانی را ارائه دهند. یک دندانپزشک عمومی به صرف نداشتن مدرک تخصصی نمی تواند کانالی را در دندان پیدا نکند یا طول دندان را کوتاه تر یا بلندتر بگیرد. بدین ترتیب، اگر یک دندانپزشک عمومی مسئولیت درمان را به عهده بگیرد و بیمار را به متخصص درمان ریشه ارجاع ندهد، باید درمان را با کیفیت ذکر شده در استاندارد درمان ارائه دهد. در این راستا مهارت کافی و تشخیص صحیح دندانپزشک عمومی و ارجاع صحیح در موارد پیچیده، سلامت بیمار را تضمین می کند.

اندودنتیست چه کارهایی انجام می دهد؟

تشخیص و درمان درد:

تشخیص درد ناشی از پوسیدگی، ترک یا شکستگی دندان گاهی دشوار است. به دلیل، وجود اعصاب گسترده در دهان، درد در دندان آسیب دیده ممکن است در دندان مجاور، سر، گردن یا گوش احساس شود. اندودنتیست متخصصی است که در تشخیص و درمان این نوع درد مهارت دارد.

درمان آسیب های تروماتیک:

آسیب به پالپ دندان می تواند در اثر وارد شدن ضربه باشد. به عنوان مثال، وارد شدن ضربه به دندان دائمی یک کودک می تواند مانع رشد کامل ریشه شود یا در برخی موارد دندان از جای خود کنده می شود. اندودنتیست کسی است که در کاشت مجدد دندان کنده شده مهارت دارد.

عصب کشی مجدد:

در برخی موارد، عصب کشی با شکست رو به رو می شود و درد و عفونت ادامه می یابد. هر چند نادر است، اما گاهی دندان ابتدا به عصب کشی پاسخ می دهد و چند ماه یا حتی سال بعد دردناک می شود. در هر یک از این موارد، درمان ریشه مجدد باید توسط اندودنتیست انجام شود.

توجه داشته باشید که برای عصب کشی مجدد باید دقت بیشتری در انتخاب متخصص بکنید، زیرا علاوه بر هزینه بیشتر، نرخ موفقیت در درمان مجدد پایین تر از درمان اول است و به دقت و مهارت بیشتری نیاز است.

عصب کشی چطور انجام می شود؟

انجام این روش برای نجات دندان است نه کشیدن دندان. دندان و ریشه های آن حذف نمی شوند بلکه تنها کانال های دندان تمیز می شوند. مقداری از بافت اعصاب و پالپ دندان نیز برداشته می شود تا از تخلیه تمامی باکتری ها اطمینان حاصل شود.

اعصاب دندان برداشته شده اند، بنابراین دیگر دردی احساس نخواهم کرد.

بسیاری از افراد بر این باورند که پس از درمان، دیگر دندان درد نخواهد داشت. با این حال دندان صرفا به غذاهای گرم و سرد حساس نخواهد بود. اما تا چند روز پس از درمان ناحیه اطراف دندان درد خواهد داشت. برای کنترل درد می توانید از داروی های مسکن استفاده کنید.

بسیاری از دندان هایی که نیاز به عصب کشی دارند دچار درد نمی شوند. اما این بدین معنی نیست که دندان شما سالم است. تنها دندانپزشک یا اندودنتیست می توانند وجود عفونت در دندان را تشخیص دهد. در صورت وجود عفونت دندان باید حتی در صورت فقدان درد درمان انجام شود. اگر در محیط دهان خود متوجه وجود جوش شدید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. وجود این جوش یا فیستول به معنی وجود تونلی برای تخلیه عفونت است. در حال حاضر دندان شما درد ندارد زیرا فیستول از تجمع فشار زیر دندان جلوگیری می کند. اما این عفونت باید درمان شود و احتمالا دندان شما به انجام این روش نیاز دارد. بدون درمان کانال بافت اطراف نیز آلوده خواهد شد.

درمان عصب کشی در دو جلسه انجام می شود. پس از جلسه اول باید در زمان تعیین شده برای پر کردن دندان یا قراردادن روکش روی دندان به اندودنتیست مراجعه کنید. استفاده از پرکننده یا روکش برای پیشگیری از ورود باکتری ها به داخل دندان و بروز مجدد عفونت است.

مراجعه به اندودنتیست چه مزایایی دارد؟

به غیر از مهارت و تجربه بیشتر در زمینه درمان ریشه، مراجعه به این متخصص دارای مزایای دیگری نیز هست:

استفاده از تجهیزات پیشرفته تر:

تجهیزاتی که یک اندودنتیست برای درمان استفاده می کند، بسیار بالاتر و پیشرفته تر از یک دندانپزشک عمومی است. برای مثال، بسیاری از آنها از میکروسکوپ جراحی برای دیدن داخل هر دندان استفاده می کنند و از تصویربرداری سه بعدی در کار خود بهره می گیرند.

مهارت های تشخیصی بالاتر:

تجربه بیشتر و استفاده از تجهیزات پیچیده تر، توانایی تشخیصی بالاتر نیز با خود به ارمغان می آورند.

جلسات درمانی کوتاه تر:

از آنجا که اندودنتیست تنها به درمان ریشه می پردازد، جلسات درمانی کاملا قابل تنظیم و قابل پیش بینی هستند. این در حالی است که زمان انتظار برای درمان در یک کلینیک دندانپزشکی بسیار بیشتر است مطب اندودنتیست است.

نرخ موفقیت بالاتر:

تحقیقات نشان می دهد که درمان توسط این متخصص به خصوص برای برخی از دندان ها با موفقیت بیشتری همراه است.

کنترل درد بهتر:

منطقی است که متخصصی که بیشتر روز خود با موارد مشابهی سر و کار دارد، در رفع مشکل و کنترل درد مهارت بیشتری داشته باشد.

animated-teeth