انواع بوی بد دهان و علت آنها:

فهرست مطالب

افراد زیادی در سراسر جهان دچار مشکل بوی بد دهان هستند اما به خاطر خجالت به دنبال کمک های درمانی برنمی آیند. بسیاری از افراد بوی بد دهان را تنها به مشکلات دهان و دندان یا مشکلات گوارشی ارتباط می دهند. اما انواع بوی بد دهان می توانند علل متفاوتی داشته باشند که شناسایی آنها در درمان ریشه ای عارضه اهمیت زیادی دارد.

بیماری های دهان و دندان:

90 درصد از بوی بد دهان از پوسیدگی دندان ها ناشی می شود. در صورتی که بوی بد دهان از مشکلات دهان و دندان ناشی شده باشد، دهان بویی نظیر تخم مرغ فاسد شده می دهد. این بو نشانه ای بهداشت ضعیف دهان و دندان است.

سایر انواع بوی بد دهان:

در صورتی که دندانپزشک بتواند نوع بو را تشخیص دهد، این امر می تواند به شناسایی عامل کمک زیادی بکند. بوهای زیر می توانند نشانه ای مشکلات سیستمیک زیر باشند:

  • بوی پنیر: داشتن منشا مشکلات مسیر هوایی بینی
  • بوی میوه ای: ابتلا به دیابت کنترل نشده
  • بوی ماهی: نشانه ای از بیماری کلیوی، که بو در اثر افزایش سطح اوره ایجاد شده است
  • بوی اسیدی: نشانه ای از بیماری آسم
  • بوی آمونیاک: نشانه ای از بیماری کلیوی
  • بوی شیرین و کپک زده: نشانه ای از سیروز کبدی
  • بوی مدفوع: نشانه ای از انسداد روده

11 عامل بوی بد دهان:

سنگ لوزه:

ابتلا به سنگ لوزه می تواند یکی از علل استشمام بوی بد از دهان باشد. این دو غده در انتهای دهان، کار کمک به سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارند. گاهی ذرات مواد غذایی روی آنها گیر می کنند و با تکثیر باکتری ها به سنگ تبدیل شده و موجب بروز بوی بد در دهان می شوند. برای آشنایی بیشتر با این مشکل می تواند سایر مطالب کلینیک دندانپزشکی یوسف آباد را در این رابطه مطالعه کنید.

مشکلات سینوسی:

بوی بد دهان می تواند در اثر تجمع میکروبی و عفونت سینوسی ایجاد شده باشد. سینوزیت به التهاب سینوس های بینی گفته می شود. سینوزیت طولانی مدت و مزمن می تواند بر کیفیت زندگی بیمار و بوی دهان وی تاثیر منفی بگذارد.

عفونت ریوی:

عفونت ریوی و بیماری هایی نظیر برونشیت، آبسه ریه، سل، آمفیزم، و پنومونی چند مورد از انواع بوی بد دهان هستند. بوی بد دهان می تواند نشانه اولیه ابتلا به سرطان ریه باشد.

سیستم گوارشی:

سیستم گوارشی مقصر بسیاری از موارد بوی بد دهان است. هر شرایطی که باعث حرکت هوا از معده به سمت حفره دهان شود، می تواند موجب استشمام بوی بد دهان گردد. با این حال، بوی بد دهان ناشی از معده معمولا نشانه ای از عدم تعادل کلی در سیستم گوارشی است.

قاعدگی:

احتمال استشمام بوی بد دهان در زنان قبل و در طول دوره چند روزه قاعدگی افزایش می یابد. این امر به دلیل تغییرات هورمونی و تکثیر باکتری ها در دهان است.

داروها:

بسیاری از داروها موجب خشک شدن و بوی بد دهان می شوند. داروهای ضد افسردگی و اضطراب، داروهای مسکن، آلرژی، ضد احتقان ها، آکنه، تشنج، فشار خون، آسم و بیماری پارکینسون برخی از این داروها هستند.

ترس از بوی بد دهان:

با وجودی که اغلب افراد نگران بوی بد دهان خود هستند، اما این ترس در برخی به شکل فوبیا بروز می کند. هر چند این عارضه نادر است، اما می تواند به یک مشکل جدی بدل شود. عدم درمان می تواند به کاهش کیفیت زندگی بیمار، اضطراب اجتماعی، انزوا، ترس از حرف زدن، اضطراب در مورد نزدیک شدن به دیگران، جویدن مداوم آدامس، امتناع از مصرف برخی مواد غذایی و مسواک زدن افراطی بیانجامد.

یافتن عامل اصلی عارضه در بین انواع بوی بد دهان به درمان اساسی مشکل کمک می کند. در صورتی که دچار این مشکل هستید، ابتدا به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع:

drstevenlin

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *