اوردنچر متکی بر ایمپلنت و مزایای آن

فهرست مطالب

اوردنچر متکی بر ایمپلنت همان طور که از نام آن پیداست به ایمپلنت متصل و توسط آن حمایت می شود. در این روش دندان مصنوعی با یک فشار ساده بر روی فک بالا و پایین سوار می شود. اگر از عملکرد دست دندان فعلی خود ناراحت هستید می توانید از این روش درمانی استفاده کنید.

اوردنچر متکی بر ایمپلنت دارای اتصالات خاصی است که به ایمپلنت متصل می شوند. یکی از مشکلات رایج بیمارانی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند، لق شدن آن با گذشت زمان و از دست رفتن تناسب آن با فک است. در حالی که در این روش، قرارگیری ایمپلنت در فک و اتصال آن به اوردنچر باعث سهولت در خوردن و حرف زدن می شوند. در نتیجه دندان مصنوعی شما به راحتی از دهان بیرون نخواهد آمد. این نوع پروتز می تواند برای فک بالا و پایین ساخته شود. بنابراین پروتز حداقل بخش کام شما را در بر خواهد گرفت. این امر باعث می شود که توانایی شما در چشیدن و لذت بردن از مواد غذایی به نحو چشم گیری افزایش یابد.

استفاده از این نوع پروتز به حداقل دو ایمپلنت در فک نیاز دارد. با این حال، برای جایگزینی تمامی دندان های از دست رفته در دهان بیمار در هر دو فک، معمولا به دو ایمپلنت در فک پایین و چهار ایمپلنت در فک بالا نیاز است. استفاده از این تعداد ایمپلنت در فک باعث کاهش هزینه های بیمار در مقایسه با ایمپلنت کامل فک می شود. بیمار می تواند پروتز را هر شب از دهان خود بیرون بیاورد تا آن را به خوبی تمیز کند و شب ها نیز به راحتی استراحت کند.

انواع اوردنچر متکی بر ایمپلنت:

اوردنچر متکی بر ایمپلنت دو نوع مختلف دارد که عبارتند از مدل های توپی و میله ای. در هر دو مورد پروتز شبیه پروتزهای معمولی آکریلیک است. سپس دندان های پرسلین روی این پایه نصب می شوند. استفاده از پروتز میله ای به کاهش استرس و فشار وارد شده به استخوان فک کمک می کند، در حالی که پروتزهای توپی موجب ثبات بیشتر دندان مصنوعی در دهان می شوند.

پروتز میله ای:

یک نوار فلزی که به بافت لثه شما جوش خورده است به ایمپلنت قرار داده شده در فک متصل می شود. دندان مصنوعی با استفاده از کلیپ یا سایر انواع اتصالات به این نوار متصل می شود. در واقع دندان مصنوعی روی آن قرار می گیرد و با کلیپ در جای خود محکم می شود.

پروتزهای توپی:

روی سر هر ایمپلنتی که در فک قرار گرفته است یک اتصال توپی قرار دارد که بیرون از لثه و استخوان فک دیده می شود. این توپ در سوکت خود در پروتز قرار می گیرد و پروتز را در جای خود محکم می کند.

پیش از انجام این روش دندانپزشک از دهان و فک شما رادیوگرافی تهیه می کند تا تراکم استخوان فک و وضعیت آن را بررسی کند. در صورتی که وضعیت استخوان فک شما برای تحمل ایمپلنت خوب باشد، مراحل جراحی و ساخت پروتز برای شما انجام خواهد شد. برای اطلاع از گزینه های درمان و دریافت مشاوره با متخصصان کلینیک دندانپزشکی ما تماس حاصل کنید.

مزایای اوردنچر متکی بر ایمپلنت:

اوردنچر متکی بر ایمپلنت نوعی ابزار دندانپزشکی است که اساسا از ترکیب دندان مصنوعی و ایمپلنت به وجود آمده است. همان طور که نام آن نشان می دهد، این ابزار به جای آنکه به سادگی روی لثه قرار گیرد، با ایمپلنت ثابت می شود. بسیاری از بیماران از مزایای این روش آگاه نیستند و حتی نام آن را تا به حال نشنیده اند. بنابراین، زمانی که آن را از دهان دندانپزشک می شنوند، کلی سوال دارند. در ادامه برخی از مزایای آن را با هم مرور می کنیم:

بسیار راحت تر است:

یکی از بزرگترین مشکلات استفاده کنندگان از دندان مصنوعی این است که برای نگاه داشتن دندان مصنوعی در دهان خود تلاش زیادی باید انجام دهند. این روش، مشکل را با ثابت کردن پروتز حل می کند. از آنجا که دندان مصنوعی به اطراف سر نمی خورد، بنابراین استفاده از آن بسیار راحت تر است. با استفاده از این روش خوردن، حرف زدن، و لبخند زدن برای بیمار راحت تر خواهد بود.

ارزان تر است:

یکی از مواردی که باعث کناره گیری افراد از درمان با ایمپلنت می شود، هزینه های مالی است. اگر در حال حاضر هزینه پرداخت درمان ایمپلنت را ندارید، باید بدانید که یکی از مزایای اوردنچر متکی بر ایمپلنت هزینه معقول آن است. این روش به همراه بسیاری از درمان های دیگر در دندانپزشکی، جز درمان های به صرفه طبقه بندی می شوند.

متحرک است:

اگر چه این نوع پروتز با ایمپلنت ثابت شده است اما هنوز هم برای سهولت در تمیز کردن قابل برداشتن است. در واقع برای پیشگیری از عفونت یا هر گونه عوارض دیگر، توصیه می شود که هر شب پروتز خود را بیرون بیاورید و کاملا تمیز کنید.

نیازی به ریلاین دوره ای ندارد:

پروتزهای معمولی دندان مصنوعی، پس از مدتی دچار تغییر شکل می شوند. به علاوه، فقدان ریشه دندان در دهان، باعث می شود که فرد دچار تحلیل استخوان فک شود. تحلیل استخوان فک موجب تغییر شکل و کوچک تر شدن سایز لثه ها می شود. این امر در نهایت باعث می شود که دندان مصنوعی دیگر به خوبی روی لثه سوار نشود و اصطلاحا لق شود. لق شدن دندان مصنوعی از علل رایج مراجعه بیماران برای ریلاین یا حتی تعویض پروتز است. این امر بیمار را با هزینه های مداوم رو به رو می کند. این در حالی است که در این روش، به دلیل وجود ایمپلنت در فک، بیمار دچار تحلیل استخوان فک و تغییر شکل لثه نخواهد شد. در نتیجه، نیازی به ریلاین دندان مصنوعی و تعویض آن نیست.

آسیبی به بافت نرم وارد نمی کند:

به دلیل فقدان تحلیل استخوان فک و عدم تغییر شکل سایز و فرم فک، اوردنچر متکی بر ایمپلنت تناسب خوبی با دهان بیمار دارد. وچود اتصالات ایمپلنت نیز مانع از آن می شود که دندان مصنوعی فشار بیش از حدی به لثه وارد کند و موجب زخم شدن آن شود. این در حالی است که زخم شدن لثه، سایش دندان مصنوعی به لثه در هنگام غذا خوردن، فشار نامناسب آن روی فک و عفونت لثه از مشکلات رایج در بیمارانی است که از پروتز دندان مصنوعی استفاده می کنند. بنابراین، اوردنچر متکی بر ایمپلنت می تواند شما را از بسیاری از این مشکلات نجات دهد.

نتیجه گیری:

آیا با دندان مصنوعی خود مشکل دارید؟ با در نظر گرفتن مزایای فوق، این روش می تواند گزینه خوبی برای شما باشد. برای بررسی گزینه های درمان با متخصصان کلینیک ما تماس بگیرید.

منبع:

riverrundentalspa

parrysoundsmiles

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *