باقی ماندن ریشه در لثه:

فهرست مطالب

سوال: دو دندان من در فک بالا، سمت چپ و راست، عصب کشی شدند. اما پس از یک سال دیواره دندان ها ریخت و هر بار قسمتی از آن کنده شد. در حال حاضر از دندان هایم تکه کوچکی باقی مانده و ریشه آن در لثه باقی مانده است. هیچ گونه درد و ناراحتی حس نمی کنم و به نظر می رسد عفونتی نیز وجود ندارد. متاسفانه به دلیل هزینه های مالی، در حال حاضر امکان انجام درمان ایمپلنت برایم وجود ندارد. از دندانپزشک هم سوال کردم، ایشان معتقد بودند امکان ایجاد بریج یا روکش برای دندان وجود ندارد. سوالم این است که آیا باقی ماندن ریشه در لثه تا زمانی که پول لازم برای ایمپلنت را فراهم کنم، ایرادی دارد؟ آیا ممکن است مشکلی برای استخوان فک یا لثه من به وجود بیاید؟ آیا برای بیرون کشیدن ریشه باقی مانده باید جراحی شوم؟

پاسخ به سوال باقی ماندن ریشه در لثه:

یکی از مواردی که باعث نگرانی بیماران می شود باقی ماندن ریشه در لثه است. از دلایل بروز این عارضه برای بیماران می توان به شکستن دندان در اثر وارد شدن تروما، پوسیدگی شدید دندان، عصب کشی، و کشیدن دندان اشاره کرد.

پوسیدگی دندان و عصب کشی رایج ترین دلیل بروز این مشکل است. گاهی بیمار به قدری دیر مراجعه می کند که دندان دچار پوسیدگی عمیق می شود و ترمیم آن دشوار است. در این موارد لازم است برای عصب کشی بخش زیادی از تاج و پالپ مرده از دندان خارج شود. در نتیجه، دیواره دندان استحکام خود را از دست می دهد و در اثر فشار حاصل از جویدن دندان می شکند.

موارد دیگری نیز از باقی ماندن ریشه در لثه دیده می شود که هنگام کشیدن دندان، ریشه دندان دچار شکستگی می شود و دندانپزشک نمی تواند آن را کامل از لثه خارج کند. شکستن ریشه دندان در هنگام کشیدن دندان می تواند به دلیل نازک بودن و وجود انحنا در آن باشد. در این شرایط کشیدن دندان بدون شکستن آن ممکن نیست. البته، در مواردی استفاده از تکنیک نادرست توسط دندانپزشک و اعمال نیروی زیاد برای بیرون کشیدن دندان می تواند عامل بروز مشکل باشد.

در این موارد، بیماران نگران آن هستند که وجود ریشه در فک چیز نگران کننده ای است یا نه. روش های جایگزینی دندان شکسته نیز از دیگر سوالاتی است که برای بیماران مطرح می شود.

 آیا باقی ماندن ریشه در لثه به اقدام درمانی نیاز دارد؟

در بسیاری از موارد، لازم نیست که اقدام خاصی برای بیرون کشیدن ریشه از لثه انجام شود. معمولا، دندانپزشک با باز کردن لثه برای بیرون کشیدن آن اقدام می کند، اما اگر این کار ممکن نباشد، شرایط بیمار بررسی خواهد شد. اگر قطعه باقی مانده از ریشه دندان کوچک باشد و عفونی نباشد، از آنجا که ریشه جزئی از بدن است و موجب واکنش ایمنی در بدن نمی شود، نیازی نیست که برای بیرون کشیدن آن اقدام شود. در این شرایط، لثه به زودی ترمیم می شود و مشکل برطرف می شود.

اگر ریشه باقی مانده در لثه بزرگ باشد یا موضع دچار عفونت شده باشد، جراح باید ریشه را از لثه خارج کند. برای این کار روی لثه برشی داده می شود و ریشه دندان به تکه های کوچک تر تقسیم می شود. سپس، جراح ریشه را با استفاده از ابزار مخصوص بیرون کشیده و در پایان لثه را بخیه می زند.

آیا دندان پوسیده را باید کشید؟

دندان های شما ارزش زیادی دارند. علاوه بر کمک به جویدن غذا، دندان ها نقش مهمی در زیبایی صورت شما دارند. فقدان هر دندان در دهان باعث از بین رفتن تراکم استخوان فک می شود. کاهش تراکم استخوان فک موجب می شود که صورت شما دچار افتادگی شود. در نتیجه ظاهر شما مسن تر از سن واقعی شما به نظر خواهد رسید. علاوه بر افتادگی و کاهش ارتفاع صورت، از بین رفتن تراکم استخوان فک موجب می شود که در آینده برای دریافت ایمپلنت نیز دچار مشکل شوید.

بنابراین، گاهی باقی ماندن ریشه در لثه می تواند به حفظ استخوان فک برای دریافت ایمپلنت در آینده کمک می کند.

اقدامات ضروری در هنگام شکستن دندان:

در مواردی که دندان در اثر وارد شدن تروما شکسته باشد، برای کاهش آسیب اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از کمپرس سرد برای تسکین درد دهان و لثه کمک بگیرید.
  • اگر دچار خونریزی شده اید، یک گاز تمیز را روی محل جراحت قرار دهید.
  • اگر دچار درد شدید، عفونت، پارگی لب یا لثه شده اید، هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • در برخی از موارد، تنها بخش کوچکی از دندان می شکند و نیازی به اقدام فوری نیست. اما در مواردی وجود لبه های تیز بیمار را اذیت می کند و برای پیشگیری از بریدن لب یا زبان باید هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • اگر شکستن دندان و باقی ماندن ریشه در لثه به دلیل وارد شدن تروما باشد، باید از نظر شکستگی استخوان فک بررسی شوید. اگر نمی توانید فک خود را باز و بسته کنید و دندان های خود را روی هم قرار دهید، احتمال شکستگی استخوان فک وجود دارد.

نتیجه گیری برای سوال باقی ماندن ریشه در لثه:

در مواردی که دندان شکسته باشد از روش هایی مانند روکش، بریج یا ایمپلنت برای جایگزینی دندان استفاده می شود. روکش و بریج درمان های ارزان تری نسبت به ایمپلنت دندان هستند، اما برای انجام درمان لازم است که بخشی از تاج دندان بیرون از لثه باقی مانده باشد. اگر بخش اعظم دیواره دندان شما از بین رفته باشد و چیزی جز ریشه از آن نمانده است، چاره ای جز ایمپلنت باقی نمی ماند. در این شرایط، ریشه باقی مانده در لثه از دهان خارج می شود و درمان برای شما آغاز می شود. برای اطلاع از روند اجرای درمان ایمپلنت، هزینه های آن و مسائل و نگرانی های مربوط به آن به سایر مطالب ما در این باره رجوع کنید.

در پایان باید گفت، اطلاعات فوق تنها به صورت نظری اعتبار دارند و برای افزایش آگاهی شما ارائه شده اند. این اطلاعات نباید به عنوان مرجعی برای تشخیص و درمان مورد استفاده قرار گیرند. برای تشخیص دقیق لازم است که عکس های رادیوگرافی دندان و فک خود را به دندانپزشک نشان دهید تا راهنمایی دقیق تری برای تشخیص و طرح درمان به شما ارائه شود.

منبع:

quora

مطالب مشابه

10 پاسخ

  1. سلام. متا سفانه داندان من پوسیده و تنها ریشه باقی مانده آیا و هیچ افونت ندارد آیا میشود روی ریشه دندان گذاشت

    1. سلام‌دندون اسیاب منم چندسال ریشه اش تولثه ام بود رفتم دندونموکشیدم دوتاکنارهم بودش

  2. سلام دیروز دندانپزشک دوتا دندان پنج وشش فک بالا راست من رو باهم کشید ولی موقع کشیدن فشار بیشتر یا عملکرد غلط باعث شکستن هر دو دندان شد وقتی اومدم خونه متوجه شدم که قسمتی از ریشه داخل هردو دندان مانده دوباره رفتم دکتر خودش نبود همکارش گفت اون استخوان فک هستش وچندتا تیکه درآورد ولی بازم هست درحالی که به وضوح قسمتی از دندان دیده میشه آیا واقعا کنار دندان استخوان فک وجود داره؟ یا همکارشو تبرئه کرد؟؟
    اون قسمت مشکلی برام ایجاد نمیکنه؟

  3. سلام اقای دکترمن یکهفته قبل رفتم دندون پایینم کناردندون عقلم کشیدم چون ۶سال قبل پرکرده بودم ازپشت موادپرکردنی شکسته بود ودوروزی بود دردمیکرداب میخوردم هزینه پرکردنم نداشتم رفتم یه مطب تومحله مون کشیدم نمیدونم ایادندونم درست وکامل کشیده شده یانه چون کرونابود نرفتم توشهریه مطب دندون پزشکی تومحلمون بودهمسایه هاادرس دادن رفتم وکشیدم ولی تابلویی نداشتن برای کارشون بعداومدم خونه هیچ دارویی هم ندادبهم فقط گفت مسکن بخور واب نمک قرقره کن ولی الان ۸روزه کشیدم حفره دندونم خوب نشده ۳روزقبل رفتم داروخانه داروگرفتم دارم میخورم ولی هنوزم درده هی غذامیره لای حفره دندونم وباخلال درمیارم حس میکنم هنوزم ته ریشع دندون هستش چندباریم مراجعه کردم مطبع تعطیل بودش به علت کرونا ودوطرف دندونام کشیدم نمیتونم غذابخورم لثه اونطرفمم که پارسال کشیدم دردمیکنه الانم قرص مفنامیک وسفالکسین اموکسی سیلین ومترونیدازول هر۸ساعت دارم میخورم ولی بازم ۸روزه کشیدم دندونم بازدرده بقیه لثه هامم درده چیکاربایدکنم تواین اوضاع کرونا

    1. سلام ، دو سال پیش دندان پنج بالا را عصب کشی و پین گذاشتم که دیواره داخلی بعد از چند ماه شکست و دیواره بعدی ده روز پیش شکست که دندانپزشک مراجعه کردم و توصیه و نظر خودم بر این بود که کاملا پین خارج شود و بعد از ترمیم ایمپلنت بذارم ، جراحی انجام شد و با گذشت ده روز از جراحی درد هنوز در لثه احساس میکنم و احساس میکنم تکه ای داخل لثه جامانده که همچنان درد دارم ، با توجه به اینکه بخیه ها را نیز کشیده ام . آیا امکان جا مانده تکه ای از ریشه و پین در حال جراحی وجود دارد ؟؟
      اگر امکان ندارد پس این درد از کجاست ؟؟
      ممنون میشم پاسخ دهید

  4. باسلام. من جهت ایمپلنت، فکم رو جراحی کردم و پودر استخوان و گرافت گذاشتند و فیکسچر کاشتند. الان یه تیکه استخون کوچولو زیر لته با زبونم احساس میکنم. پزشک گفت استخوان به مروز زمان خورده میشه میره. درسته؟ یا بگم درش بیاره؟

  5. با سلام
    من دندان عقل فک پایین سمت چپ به دلیل پوسیدگی شکست و باعث زخمی شدن زبانم شد ک مجبور ب کشدن دندان شدم ک درحین کشیدن دندانم شکست والان ریشه اون مونده و متاسفانه عفونت خیلی شدید همراه با بوی بد دهان دارم ک دکتر میگه با ترمیم لثه دیگه درد نخواهی داشت و نیاز ب کشیدن ریشه نیس
    اما از عفونت شدیدی ک دقیقا مثل خلت سینه هست ترس دارم لطفا راهنمایی کنین جیکار کنم

  6. سلام
    من چندین سال پیش حدود 17 سال قبل دندان عقل بالای فک سمت چپم که به صورت افقی به سمت لپ رشد کرده بود رو کشیدم ولی هیچ وقت حفره لثه پرنشد وسوراخ باقی ماند که البته دردی ندارد ولی چند وقت هست که گوشم درد میکنه وخودم فکر میکنم که مربوط به حفره داخل لثه هست..میخواستم بدونم چطور میشه که این حفره رو درمان کرد؟

  7. سلام. من دیشب دندان کنار دندان عقل بالا سمت راستم شکست.دندانپزشک معتقد بود باید دندان عقلم کشیده شود و بعد اون شکسته درست شود. دندان عقلم را که سالم بود کشید ولی کمی ریشه به قوا خودشون ماند در دهان و بخاطر سینوسها امکان در آوردن نداشت. این می تونه در آینده آسیب بزنه؟ البته دکترم گفت که مشکلی نخواهد داشت. ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *