بیماران با نیازهای خاص در حوزه دندانپزشکی چه کسانی هستند؟

فهرست مطالب

بیماران با نیازهای خاص به عنوان افرادی تعریف می شوند که دچار شرایط اجتماعی، روانی، جسمی و پزشکی خاصی هستند که نیازمند تغییر در شرایط روتین زندگی آنها است. در حوزه دندانپزشکی، مراجعه بیماران با نیازهای خاص نیازمند تغییر در رویکردهای معمول درمانی است. با این حال بیماران با نیازهای خاص همواره و لزوما دچار ناتوانی های شدید جسمی و ذهنی نیستند.

بیماران با نیازهای خاص چه کسانی هستند؟

این بیماران اغلب، اما نه همیشه، بهداشت دهان و دندان ضعیف تری دارند. در نتیجه، بیشتر از سایر بیماران دچار بیماری های لثه و پوسیدگی دندان می شوند. برای مثال بیماران با نیازهای خاص می توانند شامل افراد زیر باشند:

افراد مسن:

این بیماران باید به صورت مداوم از نظر فرسایش دندان، درد و تاثیر داروها و شرایط دهان و دندان زیر نظر باشند. برخی از این بیماران برای شنیدن توصیه های درمان و سوالات دندانپزشک مشکل دارند. در نتیجه شاید لازم باشد در زمان مراجعه این افراد، محیط درمان از سکوت بیشتری برخوردار باشد تا آنها راحت تر بشنوند.

بیماران دچار مشکلات حرکتی:

این بیماران در جابه جایی در صندلی دندانپزشک به کمک نیاز دارند. در عین حال برای رفت و آمد به مطب دندانپزشک نیز شاید نیاز به ویلچر یا دیگر وسایل حرکتی باشد. در صورتی که سر راه رسیدن به مطب پله ای وجود داشته باشد، ممکن است این بیماران با مشکل مواجه شوند.

بیماران دچار ناتوانی ذهنی:

بیمارانی که دچار ناتوانی های ذهنی هستند باید به همراه فرد دیگری برای درمان مراجعه کنند زیرا خود قادر به درک توصیه های درمانی نیستند.

بیماران دچار شرایط پزشکی پیچیده:

بیمارانی که مبتلا به بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، اختلالات خونریزی و دیگر بیماری های سیستماتیک هستند، پیش از مراجعه به دندانپزشک و دریافت خدمات درمانی، باید در مورد شرایط، داروها و عوارض بیماری خود با پزشک مربوطه مشورت کنند. شاید لازم برای دندانپزشک با متخصص مربوطه همکاری و مشورت کند.

افراد مبتلا به بیماری های روانی:

این افراد در رعایت بهداشت دهان و دندان مشکل دارند. مصرف برخی داروها (مانند داروهای ضدافسردگی) می تواند بر سلامت دهان و دندان آنها تاثیر منفی داشته باشد. شاید لازم باشد برای راحتی بیشتر، درمان آنها در مدت زمان کوتاه تری انجام شود و این افراد به همراهی یک پرستار یا دوست نیاز دارند.

کودکان دچار شرایط رفتاری و عاطفی خاص:

برای مثال کودکان مبتلا به اوتیسم با هر نوع تغییری مخالف هستند. این دسته بیماران همواره باید به یک دندانپزشک خاص مراجعه کنند تا میزان استرس کمتری به آنها وارد شود. در برخی موارد نیز لازم است بیمار پیش از شروع درمان داروهای خاصی را مصرف کند.

بیماران با نیازهای خاص واقعا به چه مواردی نیاز دارند:

اولین و مهمترین نیاز این دسته بیماران، دندانپزشکی است که در درمان و تعامل با آنها تجربه داشته باشد. سایر نیازها به شرایط و بیماری خاص آنها مربوط می شود. برخی از این موارد عبارتند از:

  • رویکرد مخصوص برای معاینه و درمان، طول درمان کوتاه تر
  • آگاهی از شرایط روانی، جسمی، ذهنی و بیماری فرد برای ارائه خدمات بهتر
  • کمک بیشتر از سوی دستیاران در طول روند درمان برای کنترل بهتر بیمار
  • استفاده از بیهوشی سدیشن برای راحتی بیمار در صورت نیاز به درمان طولانی تر
  • نوبت دهی منعطف
  • همکاری والدین، پرستاران یا همراهان با تیم درمان در ارائه اطلاعات و پیگیری دستورالعمل های درمانی

منبع:

yourdentistryguide

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *