تاثیر آنتی بیوتیک بر مینای دندان

فهرست مطالب

تحقیقات نشان می دهند آنتی بیوتیکی که معمولا برای درمان عفونت گوش کودکان استفاده می شود ممکن است با نقص های مینای دندان مرتبط باشد. در این مطلب تاثیر آنتی بیوتیک بر مینای دندان را بررسی می کنیم.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آموکسی سیلین که اغلب برای درمان عفونت گوش در کودکان استفاده می شود، با بروز نقص در مینای دندان در ارتباط است.

با توجه به تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی اطفال و نوجوانان، تاثیر هر چند جزئی آنتی بیوتیک بر مینای دندان به خصوص آموکسی سیلین، به دلیل فراگیری استفاده از آن، می تواند عواقب قابل توجهی بر بهداشت دهان و دندان عمومی داشته باشد.

تاثیر آنتی بیوتیک بر مینای دندان:

نتایج نشان می دهد که استفاده از آموکسی سیلین در دوران اولیه کودکی می تواند با فلوئوروزیس در دندان های مولار دائمی و دندان پیش بالا نقش داشته باشد.

فلوئوروزیس عارضه ای است که در آن مینای دندان های دائمی دچار لکه و رگه های رنگی می شود. این عارضه تنها زیبایی ظاهری دندان را تحت تاثیر قرار می دهد و ارتباطی با پوسیدگی دندان ندارد. نشانه های فلوروزیس از رگه های سفید رنگ تا لکه های قهوه را شامل می شود.

در تحقیق انجام گرفته توسط دکتر هنگ و همکارانش ارتباط فلوئوروزیس دندان و تاثیر آنتی بیوتیک بر مینای دندان مورد ارزیابی قرار گرفت.

شرکت کنندگان در تحقیق:

محققان به این نتیجه رسیدند که مدت مصرف آموکسی سیلین با تعداد دندان های دائمی مبتلا به فلوروزیس مرتبط است. در یک سالگی شرکت کنندگان در این تحقیق، سه چهارم این افراد تحت درمان با آموکسی سیلین قرار گرفته بودند و تا 32 ماهگی 91 درصد از آنتی بیوتیک استفاده کرده بودند.

به طور کلی، 24 درصد شرکت کنندگان در این تحقیق دچار فلوئوروزیس در دندان های مولار و پیش بالا شدند. محققان افزوده اند که مصرف آموکسی سیلین از سه تا شش ماه خطر ابتلا به فلوئوروزیس دندانی را تا دو برابر افزایش می دهد.

این یافته ها نشان می دهد که استفاده از آموکسی سیلین در مراحل ابتدایی رشد می تواند خطر ابتلا به برخی عوارض در دندان های دائمی را افزایش دهد. در حالی که نتایج چند تحقیق برای توصیه به توقف کامل استفاده از آموکسی سیلین کافی نیست، اما نشان می دهد که باید از آنتی بیوتیک ها به خصوص در مراحل ابتدایی عمر به صورت آگاهانه و عاقلانه استفاده شود.

محققان این تحقیقات می افزایند که برای اثبات کامل تاثیر آنتی بیوتیک بر مینای دندان باید مطالعات آزمایشگاهی و بالینی بیشتری بر روی دوز آموکسی سیلین و طول دوره مصرف آن، ضمن کنترل سایر عوامل زمینه ساز، انجام گیرد.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *