تاثیر یائسگی بر دهان و دندان

فهرست مطالب

گرگرفتگی، خواب آلودگی و تغییرات خلقی علائم رایج و گسترده ای هستند که ممکن است در طول یائسگی تجربه کنید. اما تاثیر یائسگی بر دهان و دندان چگونه است؟

تغییر هورمونی که در طی یائسگی رخ می دهد، در واقع می تواند در سلامت دندان ها، لثه و دهان شما تاثیر بسزایی داشته باشد. این بدین معنی است که ممکن است احساسات مختلفی در دهان خود خواهید داشت که پیش از این هرگز تجربه نکرده اید.

معمولا جای نگرانی نیست و تاثیر یائسگی بر دهان و دندان را می توان کنترل کرد، اما بهتر است از این تغییرات آگاهی داشته باشید تا بتوانید اقدامات موثری اتخاذ کنید.

شایع ترین تاثیر یائسگی بر دهان و دندان:

خشکی دهان:

خشکی دهان واقعا در این دوره رایج است. این تغییر در اثر هورمون هایی ایجاد می شود که باعث تولید رطوبت کمتری در بدن می شوند. در برخی موارد متوجه خواهید شد که طعم غذاها را متفاوت از قبل حس می کنید.

سوزش زبان:

دیگر تاثیر یائسگی بر دهان و دندان بروز احساس سوزش زبان است که مثل گاز زدن یک فلفل قرمز است؟ بسیاری از زنان یائسه، حدود 40 درصد، این احساس را دارند.

لثه های حساس:

کاهش هورمون استروژن که در طول یائسگی اتفاق می افتد، می تواند لثه های شما را حساس یا ملتهب کند یا موجب خونریزی شود. در نتیجه بیمار در معرض ابتلا به تحلیل لثه قرار می گیرد. اگر متوجه این علائم شدید با دندانپزشک خود صحبت کنید.

از دست دادن دندان:

این امر در زنانی که دوره یائسگی آنها گذشته است بیشتر از افرادی که ابتدای این دوره قرار دارند اتفاق می افتد. با این حال بهتر است همه از آن اطلاع داشته باشند. کاهش هورمون استروژن بر استخوان ها از جمله استخوان فک و دندان تاثیر می گذارد و آنها را تضعیف می کند. برخی بیماران حتی ممکن است متوجه عدم تناسب دندان مصنوعی در دهان خود شوند.

کمک به حل مشکل:

با وجود تغییرات گسترده، تاثیر یائسگی بر دهان و دندان می تواند زیاد باشند. اما خبر خوب این است که با رعایت بهداشت دهان و دندان جای نگرانی نیست.

بهداشت:

اگر قبلا این کار را انجام نمی دادید، اکنون زمان آن است که روزی دو بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. نخ دندان درست به اندازه مسواک اهمیت دارد زیرا می تواند به بخش هایی از دندان دسترسی یابد که مسواک قادر به تمیز کردن آن نیست. اگر دچار خشکی دهان هستید، باکتری ها در دهان شما به سرعت تکثیر می شوند. بنابراین بهتر است بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید.

تعادل رژیم غذایی:

رعایت یک رژیم مغذی یکی از بهترین راه های پیشگیری از تاثیر یائسگی بر دهان و دندان است. با اجتناب از مصرف مواد غذایی بسیار شیرین، خطر پوسیدگی دندان را تا حد زیادی کاهش می دهید. با انتخاب مواد غذایی حاوی کلسیم مانند پنیر و ماست به استحکام استخوان ها از جمله استخوان فک و دندان کمک می کنید. برای حل مشکل سوزش زبان، مقدار زیادی آب بنوشید و از مصرف مواد غذایی تند اجتناب کنید.

معاینات منظم دندانپزشکی:

هر چه زودتر به دندانپزشکی بروید و معاینه شوید، به احتمال بیشتری مشکلات دهان و دندان شما در مراحل اولیه تشخیص داده خواهند شد و درمان ساده تر خواهد بود. از اینکه به دندانپزشک اعلام کنید که در دوره یائسگی هستید، خجالت نکشید. دندانپزشک با اطلاع از شرایط این دوره می تواند به شما در حل مشکلات دهان و دندان کمک کند.

نگران نباشید:

به یاد داشته باشید که هر زنی از این دوره عبور خواهد کرد و شما قطعا تنها کسی نیستید که این علائم را تجربه می کنید. اگر در دوره یائسگی احساس کردید چیزی غلط است، با پزشک و دندانپزشک خود در این مورد صحبت کنید.

منبع:

yours

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *