تخلیه آمالگام دندان: زیبایی یا سلامتی؟

فهرست مطالب

در 150 سال گذشته، از آمالگام برای پر کردن پوسیدگی دندان استفاده شده است. در دهه های گذشته این روش به دلیل یکی از مواد موجود در آن موجب نگرانی هایی شده است: جیوه. در ادامه هر آنچه باید از تخلیه آمالگام دندان بدانید آمده است.

پرکننده آمالگام چیست؟

آمالگام ترکیبی از جیوه مایع، آلیاژ نقره، مس و قلع است. پرکننده های آمالگام زمانی بسیار رایج بودند، اما امروزه رقابت را به پرکننده های مدرن و همرنگ دندان باخته است.

جیوه چیست؟

جیوه ماده ای است که به شدت برای انسان سمی است. اما به عنوان پر کننده ایمنی بالایی دارد. با این حال، امروزه به دلایل زیبایی و ایمنی بیماران ترجیح می دهند از سایر پرکننده ها استفاده کنند. در اینجاست که بحث تخلیه آمالگام دندان پیش می آید.

روش تخلیه آمالگام دندان:

برای تخلیه آمالگام دندان باید از پروتوکل ایمنی بالایی پیروی شود. وجود جیوه در دهان بسیار ایمن تر از تخلیه آن است. در واقع، برای تخلیه پرکننده، جیوه باید بخار شود که این کار در محلی که فاقد تهویه کافی باشد می تواند بسیار خطرناک باشد.

روند تخلیه آمالگام دندان ابتدا با استفاده از رابر باند شروع می شود تا سایر قسمت های دهان در معرض تخلیه مواد قرار نگیرند. سپس به بیمار و پرسنل درمانی لوله های تامین اکسیژن داده می شود. در دهان بیمار از دستگاه ساکشن قوی استفاده می شود تا از ورود بخار جیوه به ریه و دهان بیمار جلوگیری شود.

آیا تخلیه آمالگام دندان درد دارد؟

تخلیه این ماده مشابه پر کردن دندان است. برای این کار از بیحسی موضعی استفاده می شود و بیمار دردی حس نمی کند.

تخلیه آمالگام هزینه زیادی دارد؟

هزینه درمانی در هر بیمار متفاوت است. به طور کلی به دلیل جایگزینی آمالگام با رزین که ماده ای گران تر است، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

چقدر طول می کشد؟

جلسه درمانی حدود یک ساعت طول می کشد.

آمالگام ماده ایمنی است که سال هاست برای ترمیم پوسیدگی دندان به کار می رود. این ماده استحکام بالایی دارد و از طول عمر بالایی برخوردار است. با این حال، سیاه بودن آن در دهان ظاهر خوبی به لبخند شما نمی دهد. توصیه می کنیم اگر دندان های شما دچار پوسیدگی زیر پرکننده نیستند و از استحکام خوبی برخوردار هستند، برای تخلیه پرکننده اقدام نکنید. تخلیه پرکننده تا حدی باعث تضعیف استحکام دندان می شود. از این رو، بهتر است پیش از تصمیم گیری برای تخلیه پرکننده، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

منبع:

coastaldentalcare

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *