ترتیب افتادن دندان های شیری در کودکان

فهرست مطالب

افتادن دندان شیری درست به اندازه رشد اولین دندان اهمیت دارد. دانستن ترتیب افتادن دندان های شیری می تواند به شما در گذر از این مرحله به یاد ماندنی کمک کند.

ترتیب افتادن دندان های شیری:

ترتیب افتادن دندان های شیری درست به همان ترتیب رشد آنهاست. به این معنی که احتمالا اول دندان های پیشین می افتند، سپس دو دندان مجاور آنها می افتند. این دندان های شیری بین سن 6 تا 12 سل می افتند. ترتیب رشد و افتادن دندان های شیری را می توانید در شکل زیر ببینید.

آن لبخند شیرین کودکی به زودی با جای خالی مواجه می شود. سپس در خط لثه دو دندان نوک می زنند و جایگزین دندان های قبلی می شوند. تا سن 12 و 13 سالگی کودک همچنان در حال رشد دندان دائمی است و این دوره ای است که در دهانش هم دندان شیری و هم دائمی دارد. این امر می تواند موجب یک لبخند عجیب و ناسازگار در این سن شود.

کمک به کودک برای تحمل از دست رفتن دندان:

افتادن دندان برای کودک هم ترسناک و هم هیجان انگیز است. با این حال اگر با او همراهی شود و به تمامی سوالاتش پاسخ داده شود، این مسئله برای او بیش از حد بزرگ نخواهد بود. برخی از کودکان ترجیح می دهند کسی به افتادن دندان های آنها اشاره ای نکند. برخی دیگر مایل هستند که برای این واقعه جشن بگیرند و فرشته دندان به آنها جایزه دهد. برخی دیگر نیز به دلداری والدین نیاز دارند.

رویکرد کودک شما هر چیز که هست، هرگز در ترتیب افتادن دندان های شیری دخالت نکنید. هرگز نباید یک دندان را به زور از جای خود بیرون بکشید. دندان زمانی که آماده باشد، می افتد. با این حال، در صورتی که کودک دچار درد، ناراحتی، خونریزی و شکستگی زودهنگام دندان شیری شده است، به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

سالم نگه داشتن دندان کودک:

از دست رفتن دندان شیری در اثر پوسیدگی یا آسیب نباید مشکل بزرگی باشد، اما از دست رفتن زودهنگام آن عوارض بلندمدتی بر رشد دندان های دائمی دارد. پوسیدگی دندان شیری می تواند باعث عفونت سینوسی، گوش و حتی مغز شود. سایر عوارض این مشکل عبارتند از:

  • آسیب به دندان های دائمی
  • اشکال در خوردن
  • اشکال در حرف زدن

رعایت بهداشت دهان و دندان برای کودک ضروری است. ایجاد عادات درست در کودک به حفظ سلامت عمومی او کمک می کند.

افتادن دندان شیری را باید برای کودک به یک روند بامزه و آسان تبدیل کنید و او را به حفظ بهداشت تشویق کنید.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *