ترس از دندانپزشکی: دلایل رایج برای عدم مراجعه

فهرست مطالب

ترس از دندانپزشکی باعث امتناع بسیاری از افراد از مراجعه به دندانپزشک برای انجام معاینه و حتی ترمیم پوسیدگی می شود. ترس از چنین چیزی که با سلامت شما سر و کار دارد و به خصوص تحت بیحسی کامل و بدون درد انجام می گیرد اصولا منطقی نیست. اما در برخی افراد به حدی شدید است که حتی از درمان خودداری می کنند. در این مطلب شما را با دلایل رایج ترس از دندانپزشکی آشنا می کنیم.

صدای مته:

حتی اگر تا به حال دچار پوسیدگی دندان نشده باشید، احتمالا صدای ویژ ویژ مته را شنیده اید. برای برخی افراد این صدا به حدی نفرت انگیز است که با روشن شدن دستگاه و قبل از اینکه حتی دندان های آنها را لمس کند، از ترس به خود می لرزند.

تجربه بد دندانپزشکی در کودکی:

تجربه های ترسناک کودکی در دندانپزشکی می تواند مانع از مراجعه افراد برای معاینه دندان ها در بزرگسالی شود. اکثریت افراد به دلیل وجود همین تجارب از مراجعه خودداری می کنند. به یاد داشته باشید که در نگاه کودکان چیزهای ناشناخته بسیار ترسناک تر از آن چیزی است که در واقع هست. بنابراین شاید تجربه شما آنقدر که در یادتان مانده بد نبوده باشد. جدا از این پیشرفت های دندان پزشکی باعث شده روش های درمانی از کودکی شما تا به حال تغییرات زیادی داشته باشد. بنابراین می توانید درمان بهتری را تجربه کنید.

جرم گیری دندان:

اگر تنها یک دلیل برای نفرت از دندانپزشکی وجود داشته باشد، همین است. خراشیدن دندان با ابزار فلزی برای پاک سازی جرم ها، باعث وارد آمدن شوک به بدن بیمار و انزجار او می شود. اما بهتر است بدانید امروزه روش های متعددی برای این کار وجود دارد که در آنها دیگر از آن ابزار ترسناک دستی استفاده نمی شود. برای آشنایی با این روش ها می توانید سایر مطالب ما را در ارتباط با جرم گیری بخوانید.

تزریق بی حس کننده:

ترس از بیحسی به چند دسته تقسیم می شود:

ترس از درد ناشی از تزریق: با اینکه درد ناشی از تزریق بسیار کم است، برخی از افراد از همین مقدار کم هم می ترسند.

ترس از آسیب دیدن توسط سوزن: بسیاری از افراد از تصور اینکه دست دندان پزشک بلرزد و دهان یا صورت آنها آسیب ببیند دچار ترس از دندان پزشکی می شوند.

ترس از ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت: باید از این افراد پرسید پس پروتکل های ضدعفونی و کنترل انتقال بیماری در کلینیک های دندان پزشکی برای چیست؟ دندان پزشکان تمام موارد ضروری برای جلوگیری از انتقال احتمالی بیماری را رعایت می کنند.

ترس از بی حس بودن: برخی از افراد از بیحس شدن صورتشان نفرت دارند. گاهی اوقات تزریق در سقف دهان تنفس را برای بیمار دشوار می کند و به همین دلیل دچار ترس از خفگی می شوند.

ترس از عوارض جانبی بیحسی: برخی از افراد به بیحسی یا مواد مورد استفاده در آن آلرژی دارند. برخی از افراد نیز با تزریق بیحسی دچار تپش قلب می شوند.

کشیدن دندان:

برای دندانپزشک این راحت ترین کار ممکن است. برخی از افراد با این کار مشکلی ندارند و برخی دیگر حتی از فکر به آن و خونریزی محل زخم به لرزه می افتند.

خجالت کشیدن:

ترس از دندانپزشکی و عدم مراجعه در بسیاری از افراد به دلیل خجالت از شرایط دندان های آنها است. آنها از اینکه به دلیل بهداشت ضعیف دهان و دندان خود مورد تمسخر دندان پزشک و کادر دستیاران قرار گیرند، می ترسند. به ما اعتماد کنید، ما همیشه از این بدتر هم دیده ایم! ضمنا ما برای قضاوت شرایط شما روی صندلی درمان ننشسته ایم.

ترس از نشان دادن ترس:

بسیاری از بیماران از این می ترسند که در مطب دندانپزشک به گریه بیوفتند یا دچار حمله عصبی شوند و از خود در نظر دیگران یک بزدل بسازند. به هر حال، ترس از یک احتمال نباید مانع از مراجعه شما برای درمان شود.

نداشتن هر گونه کنترل:

دهان شما باز است، ابزارهای دندانپزشکی در حال کار هستند و شما نیز هیچ راهی برای کنترل بر اوضاع ندارید. اگر در حین کار دست دندانپزشک در نقطه دردناکی از صورت قرار بگیرد، فشار زیادی روی صورت وارد کند یا شما درد زیادی حس کنید، چه؟ برای رفع این ترس می توانید قبل از شروع کار با دندانپزشک علامتی را تعیین کنید یا در صورت وجود از کلید هشدار دندان پزشکی برای علامت توقف کار به دلیل وجود مشکلی مانند درد استفاده کنید.

عق زدن و یا خفگی:

یکی از دیگر دلایل ترس از دندانپزشکی می تواند به دلیل نگرانی در مورد رفتن تکه های کوچک مواد پر کننده داخل گلو و احساس تهوع در بیمار باشد. مطمئن باشید چنین مواردی نادر است و با پیشرفت مواد پرکننده و ابزارها مشکلی پیش نمی آید. روش های متعددی برای جلوگیری از تهوع در دندانپزشکی وجود دارد که در مطالب پیشین به آنها پرداخته ایم.

صداهای مطب دندان پزشکی:

جدا از صدای مته، صداهای دیگری نیز در مطب شنیده می شود که ممکن است ترس شما را بیدار کنند. برای مثال ممکن از شانس بد بیمار قبلی صداهای ترسناکی ناشی از اضطراب از خود دربیاورد که شما را نیز به این حالت دچار کند. در این صورت بهتر است تا شروع نوبت خودتان، بیرون از مطب بمانید.

بوی مطب دندان پزشکی:

ترس از دندانپزشکی در برخی افراد به دلیل بوی متفاوت آن است. این بو ترکیبی از مواد مختلف موجود در مطب است، اما بیشترین بو از روغن میخک منتشر می شود. اگر از بوی میخک خوشتان نمی آید احتمالا از بودن در مطب دندان پزشکی نیز لذت نمی برید.

ترس از دندانپزشکی: نظرات شما

دلایل زیادی برای ترس از دندانپزشکی آمده است که ذکر همه آنها امکان پذیر نیست. شما هم می توانید نظر خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید و راه های غلبه بر این ترس ها را با سایرین به اشتراک بگذارید. در هر صورت به یاد داشته باشید که داشتن دندان های سالم، اطمینان از سلامت آنها و خلاصی از درد و ناراحتی ارزش هر گونه تلاش برای فائق آمدن بر ترس از مراجعه به دندان پزشک را دارد.

منبع:

oralanswers

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *