تست بیماری لثه: تخمین شدت بیماری در شما

فهرست مطالب

آیا تا به حال به وجود بیماری لثه در خود شک کرده اید؟ آیا کنجکاو شده اید که ریسک ابتلای خود به بیماری های لثه را بدانید؟ تست بیماری لثه در این مطلب را انجام دهید و امتیازات خود را جمع بزنید تا احتمال بروز این مسئله در خود را ارزیابی کنید. در صورتی که جمع امتیازات شما در محدوده خطر قرار دارد هر چه سریع تر به دندان پزشک یا پریودنتیست مراجعه کنید. پریودنتیست متخصص درمان بیماری های لثه است. به یاد داشته باشید که بیماری های لثه تا مراحل پیشرفته اغلب خفته و فاقد علامت های سیگنال دهنده خطر، مانند درد هستند. در نتیجه پیشرفت بیماری می تواند درمان و نجات دندان ها را دشوار و گاهی غیر ممکن سازد.

تست بیماری لثه:

به سوالات زیر پاسخ دهید و امتیاز هر سوالی که پاسخ آن مثبت است را برای خود محاسبه کنید. در نهایت، پس از جمع امتیازات، تفسیر محدوده متعلق به تست بیماری لثه خود را بخوانید. در صورتی که برای شما مراجعه یا درمان مشخص شده است، اقدامات لازم را هر چه سریع تر اتخاذ کنید.

1. آیا بالای 40 سال هستید؟ (1)

ریسک ابتلا به بیماری های لثه با افزایش سن بیشتر می شود. آیا می دانید که بیش از نیمی از افراد بالای 55 سال دچار بیماری ها لثه هستند؟

2. هر چند وقت یکبار مسواک می زنید؟

کمتر از یک بار در روز (2)

یک بار در روز (1)

دو یا چند بار در روز (0)

برای پیشگیری از بیماری لثه باید دو بار در روز و حداقل 2 دقیقه هر بار مسواک بزنید. تجمع پلاک و باکتری در خط لثه موجب التهاب بافت آن و شروع بیماری لثه می شود.

3. هر چند وقت یک بار نخ دندان می کشید؟

کمتر از سه بار در هفته (2)

3-4 بار در هفته (1)

هر روز (0)

تمیز کردن دندان ها صرفا با مسواک ممکن نیست. بین دندان ها و انتهای دهان برای مسواک قابل دسترسی نیست. این مکان ها محل خوبی برای تجمع پلاک و باکتری به شمار می روند و می توانند باعث ابتلای شما به بیماری لثه شوند.

4. آیا تا به حال در طول مسواک زدن لثه شما خونریزی داشته است؟

بله (2)

خیر (0)

لثه ها به طور معمول خونریزی نمی کنند. خونریزی نشان دهنده شروع بیماری لثه است. ژنژیویت اولین مرحله بیماری لثه است که درمان آن با رعایت بهداشت دهان و دندان به سادگی صورت می گیرد.

برای بررسی ریسک بیماری، ادامه تست بیماری لثه را انجام دهید.

5. هر چند وقت یکبار دندان های خود را جرم گیری می کنید؟

کمتر از یک بار در سال (2)

یک بار در سال (1)

دو یا چند بار در سال (0)

هر شش ماه یکبار برای جرم گیری به دندان پزشک مراجعه کنید تا باقی مانده پلاک و تارتار را پاک کند و از بیماری لثه پیشگیری کند.

6. آیا احساس می کنید یکی از دندان هایتان لق شده است؟

بله (4)

خیر (0)

در صورتی که چنین مشکلی دارید، هر چه سریع تر به دندان پزشک مراجعه کنید. این مشکل نشان دهنده پیشرفت شدید بیماری است. پریودنتیت به بیماری پیشرفته لثه اطلاق می شود که درمان آن دشوار است. د

7. آیا لثه های شما تحلیل رفته است؟

بله (3)

خیر (0)

بیرون زدن لثه در پی تحلیل لثه باعث افزایش احتمال پوسیدگی و لق شدن دندان می شود. تحلیل لثه عارضه ای جدی است که می تواند به از دست رفتن دندان ختم شود. درمان این عارضه به روش های متعددی از جمله پیوند بافت نرم انجام می شود.

8. آیا تا به حال دندان پزشک به شما گفته است که به بیماری لثه مبتلا هستید؟

بله (5)

خیر (0)

سابقه ابتلا به بیماری لثه احتمال عود آن را افزایش می دهد. اگر پیش از این دچار بیماری لثه شده اید، باید بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

9. آیا تا به حال یکی از دندان های خود را به خاطر بیماری لثه از دست داده اید؟

بله (6)

خیر (0)

در صورت عدم درمان، بیماری پیشرفت می کند و تمام دندان ها را درگیر می کند. از دست رفتن دندان اتفاق غم انگیزی در زندگی هر فرد است که ظاهر و سلامت او را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای بررسی ریسک بیماری، ادامه تست بیماری لثه را انجام دهید.

10. آیا یکی از اعضای خانواده شما به بیماری لثه مبتلا است؟

بله (2)

خیر (0)

بیماری لثه در بین اعضای فامیل انتقال می یابد. ژن ها، عادات بهداشت دهان و دندان در خانواده و بیماری های ارثی می توانند ریسک ابتلا به بیماری لثه را در شما افزایش دهند.

11. آیا دخانیات مصرف می کنید؟

بله (4)

خیر (0)

مصرف دخانیات بزرگ ترین عامل خطر ابتلا به بیماری لثه است. سیگار و سایر دخانیات با خشک کردن دهان، به تکثیر باکتری ها کمک می کنند. خشکی دهان از علل ابتلا به بیماری لثه به شمار می رود.

برای بررسی ریسک بیماری، ادامه تست بیماری لثه را انجام دهید.

12. آیا مبتلا به دیابت هستید؟

بله (2)

خیر (0)

تحقیقات نشان می دهد بیماری دیابت ریسک ابتلا به عفونت از جمله بیماری لثه را افزایش می دهد. این بیماران به مصرف شیرینی بیشتری تمایل دارند و بیشتر از سایرین در معرض خشکی دهان قرار دارند. هر دو این عوامل به تکثیر باکتری ها در دهان کمک می کند.

13. اگر دیابت دارید، آیا کنترل شده است؟

بله (0)

خیر (4)

دیابت کنترل نشده ریسک ابتلا به عوارض بیماری از جمله بیماری لثه را افزایش می دهد. اگر دچار این بیماری هستید، باید بیشتر از افراد سالم به دندانپزشک مراجعه کنید و بهداشت دهان و دندان خود را جدی بگیرید.

14. آیا تا به حال دچار سکته، بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بوده اید؟

بله (1)

خیر (0)

بیماری های قلبی با بروز بیماری لثه در ارتباط است.

15. آیا باردارید؟

بله (1)

خیر (0)

تغییرات هورمونی خطر بروز بیماری های لثه را افزایش می دهد. مادران باردار در این دوره در معرض ابتلا به ژنژیویت بارداری و سایر مشکلات دهان و دندان قرار دارند. رعایت بهداشت دهان و دندان در دوره بارداری اهمیت زیادی دارد.

نتیجه تست بیماری لثه:

  • اگر امتیاز شما بین 1 تا 3 است، ریسک ابتلا به بیماری لثه در شما کم است.
  • اگر امتیاز شما بین 4 تا 8 است، ریسک ابتلا به بیماری لثه در شما متوسط است و برای پیشگیری باید به دندان پزشک مراجعه کنید.
  • اگر امتیاز شما بیشتر از 9 است، ریسک ابتلا به بیماری لثه در شما بالا است و باید به دندان پزشک مراجعه کنید.

نکته:

فراموش نکنید که این تست بیماری لثه تنها جنبه آگاهی دهی و آموزشی دارد. امتیاز پایین تضمین عدم ابتلا به بیماری لثه نیست. برای اطمینان از وجود بیماری و درمان باید حتما به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

منبع:

deltadentalins

مطالب مشابه

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *