تسکین دندان درد در کودکان:

مهمترین عامل درد در کودکان پوسیدگی دندان و بیماری لثه است. درد در اثر عفونت دندان (آبسه) یا لثه ایجاد می شود. یا ممکن است دندان کودک شکسته یا ترک خورده باشد. سایر علل درد عبارتند از آسیب به دندان، لق شدن دندان یا ترک خوردن دندان در اثر دندان قروچه. دندان نهفته نیز باعث درد می شود. تسکین دندان درد در کودکان تا زمان رسیدن به دندانپزشک اهمیت زیادی دارد.

مراجعه به دندانپزشک برای تشخیص عامل دندان درد و پیشگیری از مردن دندان در اثر پوسیدگی شدید یا بیماری لثه ضروری است. اما تا زمان رسیدن به دندانپزشک می توانید از روش های زیر برای کاهش درد و ناراحتی کودک بهره بگیرید.

تسکین دندان درد در کودکان:

برای کاهش درد و تورم صورت کودک، کمپرس سرد را روی گونه کودک به مدت 10 تا 20 دقیقه هر بار قرار دهید. بین کمپرس یخ و صورت کودک یک پارچه قرار دهید. از کمپرس گرم استفاده نکنید.

در صورتی که دندانپزشک برای کودک آنتی بیوتیک تجویز کرده است، آن را طبق دستور مصرف کنید. اگر کودک احساس بهتری داشت، مصرف دارو را قطع نکنید. دوره دارو باید تکمیل شود.

داروهای ضد درد را بر اساس سن و وزن کودک به او بدهید. در مصرف دارو از دستور روی بسته بندی پیروی کنید.

به کودک غذا و نوشیدنی های بسیاری گرم یا بسیار سرد ندهید.

هر دو ساعت دهان کودک را با آب گرم و نمک شستشو دهید تا درد، تورم و عفونت کاهش یابد. برای قرقره کردن، به توانایی کودک خود در نگهداشتن محلول در دهان دقت کنید. معمولا کودکان بالای 3 سال می توانند محلول را در دهان خود نگه دارند.

برای کودک از خمیردندان مخصوص دندان های حساس استفاده کنید. برای مسواک زدن از برس نرم استفاده کنید و به آرامی بین دندان های کودک را نخ دندان بکشید. شاید چیزی بین دندان های او گیر کرده است و موجب بروز درد شده است.

زمان مراجعه به دندانپزشک:

مراجعه به دندانپزشک را پس از تسکین دندان درد در کودکان به تعویق نیاندازید. دندان درد به خودی خود بهبود نمی یابد و هر بار با شدت بیشتری باز خواهد گشت. درمان دندان شیری برای رشد طبیعی دندان دائمی ضروری است. تعویق درمان دندان شیری می تواند موجب پیشرفت پوسیدگی و افتادن دندان شود.

در موارد زیر هر چه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید:

وجود علائمی از عفونت در کودک مانند:

• افزایش درد، تورم، داغی یا قرمزی
  • تخلیه چرک از محل درد