تغذیه در طول ارتودنسی: مواد غذایی مجاز و غیر مجاز

فهرست مطالب

تضاد در ارتودنسی در این نهفته است که بریس هم به شما کمک می کند و هم شما را آزار می دهد. به شما کمک می کند از این جهت که بعد از طی مدت درمان لبخند زیباتر و دندان های ردیف تری به شما می دهد. اما از نظر رعایت بهداشت، ایجاد درد و تغذیه در طول ارتودنسی موجب آزار شما می شود. در مدت استفاده از بریس باید به موادی که می خورید و می آشامید دقت بیشتری بکنید. به همین دلیل در این مطلب فهرستی از مواد مجاز و غیر مجاز در طول درمان ارتودنسی را برای شما فراهم کرده ایم.

فهرست تغذیه در طول ارتودنسی:

به عنوان یک قانون کلی باید از هر چیزی که می تواند به بریس و آرچ وایرها بچسبد یا زیر آن ها گیر کند پرهیز کنید. به طور کلی هر چه بافت غذا نرم تر باشد، بهتر است.

اسموتی:

اسموتی ها بهترین گزینه برای تغذیه در روزهای اول ارتودنسی و یک وعده غذایی خوشمزه در حجم یک لیوان است. در روزهای اول به دلیل عادت نکردن به بریس و درد جویدن برای شما دشوار است. بنابراین می توانید هر چیزی را که دوست دارید در مخلوط کن بریزید و مقداری پروتئین نیز در برنامه خود بگنجانید تا تمام مواد معدنی مورد نیاز شما تامین شود. این مخلوط را در لیوان بریزید و بدون ترس و درد با نی بنوشید.

سایر مواد غذایی مجاز برای تغذیه در طول ارتودنسی عبارتند از:

  • میوه های نرم مانند گریپ فروت، شلیل، کیوی، و نارنگی
  • سبزیجات بخارپز شده ونرم
  • محصولات لبنی مانند ماست و پنیر جایگزین خوبی برای گوشت هستند.
  • گوشت نرم مانند مرغ و ماهی از گوشت استیک و کباب بهتر است.
  • دسرها مانند پودینگ، پای سیب، بستنی
  • غلات نرم، ماکارونی پخته، برنج پخته شده
  • نان نرم، کلوچه، پنکیک
  • تخم مرغ نیز یکی دیگر از جایگزین های خوب گوشت به خصوص برای صبحانه است.

مواد غذایی غیر مجاز برای تغذیه در طول ارتودنسی:

تنها یک گاز بد کافی است تا بریس ها بشکنند و درمان ارتودنسی با مشکل مواجه شود. بهتر است تا جایی که ممکن است از مواد غذایی زیر در برنامه تغذیه خود اجتناب کنید. اگر مایلید این مواد را مصرف کنید، بهتر است این کار را با احتیاط انجام دهید. در عین حال، تقسیم کردن مواد غذایی سخت به قطعات کوچک تر یکی از نکته های مهم برای مراقبت از بریس ارتودنسی است. جویدن یک تکه کوچک سیب مسلما ساده تر از گاز زدن یک سیب کامل است.

مواد غذایی سفت:

این شامل هر چیزی از نان های سخت مانند پیتزا گرفته تا آجیل و سبزیجات مانند هویج خام می شود. از آنجا که مصرف این مواد غذایی به نیروی زیادی برای جویدن نیاز دارد، ممکن است به براکت و آرچ وایرهای شما آسیب بزنند.

گوشت های کبابی سفت:

گوشت های کبابی مانند استیک می توانند موجب شل شدن آرچ وایرها شوند. بهتر است از کباب کوبیده در روزهای اول درمان استفاده کنید.

مواد غذایی چسبناک:

به طور کلی باید از آب نبات و شکلات به خصوص آب نبات های جویدنی، ترد، و یا چسبناک دوری کنید. آدامس هم جز همین فهرست است. این مواد با چسبیدن به سیم ها و براکت های ارتودنسی آنها را رو به بیرون می کشند و موجب شل شدن سیم ها و شکستن براکت ها می شوند.

جویدن مواد خارجی:

بسیاری از مردم ناخودآگاه عادت به جویدن ناخن یا قلم خود دارند که هر دو می تواند به بریس آسیب برساند.

یخ:

جویدن یخ احتمالا مجرم ترین مورد در آسیب به بریس است. این دوره درمانی فرصت خوبی است که تمامی عادت های آسیب رسان به دندان را ترک کنید.

مراقبت از ارتودنسی:

همانطور که قبلا ذکر شد، بخشی از محافظت از دندان ها شما مراقبت از تغذیه در طول ارتودنسی است. به طور کلی بعد از اجرای درمان، دندان پزشک توضیحاتی در مورد نحوه تغذیه به شما خواهد داد. به یاد داشته باشید که رعایت این اصول برای پرهیز از وارد کردن هزینه بیشتر جهت ترمیم براکت ها و آرچ وایرهای شکسته ضروری است. بخش دیگر و مهم شامل مراقبت از بهداشت دندان ها است. استفاده از ارتودنسی به معنی صرف زمان بیشتر برای مسواک کردن و نخ دندان کشیدن است. اما تمیز کردن مداوم دندان ها برای جلوگیری از تبعات بعدی درمان ضروری است.

منبع:

happytoothnc

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *