تغییرات طبیعی در دهان با افزایش سن

فهرست مطالب

با افزایش سن، بدن ما با تغییرات مختلفی مواجه می شود که بعضی اوقات می تواند به مسائل بهداشتی جدید منجر شود. همین وضعیت می تواند در دهان شما اتفاق بیافتد. با این حال اغلب افراد از تغییر سلامت دهان و دندان خود تا وقوع عارضه ای ناخوشایند خبردار نمی شوند. به همین دلیل با افزایش سن باید به بهداشت دهان و دندان اهمیت بیشتری داده شود. در این مطلب شما را با تغییرات طبیعی در دهان با افزایش سن آشنا می کنیم.

تغییرات طبیعی در دهان با افزایش سن:

مینای دندان:

بعد از این همه سال جویدن، آسیاب کردن و ضربه های سخت که دندان های شما تحمل کرده اند فرسوده شدن طبیعی است. نیازی به اشاره به این مورد نیست که شکستگی، ترک یا سایر آسیب های احتمالی در دندان نیز می تواند در بزرگسالی اثرات نامطلوبی روی دندان ها داشته باشد. با گذشت زمان، در پی استفاده مداوم از دندان ها لایه بیرونی آن، مینا، فرسوده می شود. مینای دندان قابل بازسازی نیست و در صورت از بین رفتن عارضه دائمی است.

برای به تاخیر انداختن تغییرات طبیعی در دهان با افزایش سن باید از برخی عادات دوری کنید. این عادات مضر عبارتند از جویدن یخ یا چیزهای سخت دیگری مانند قلم و مداد، دندان قروچه، فشردن فک، و شرکت در ورزش های پرقدرت بدون هیچ گونه گارد دهان. اگر مستعد دندان قروچه هستید برای دریافت گارد شبانه به دندان پزشک مراجعه کنید. مصرف مکرر غذاهای اسیدی مانند آب میوه، میوه های مرکبات، قهوه و نوشیدنی های غیر الکلی نیز می تواند موجب فرسایش مینای دندان شود. سعی کنید آب را جایگزین نوشیدنی های اسیدی کنید و دندان های خود را 30 دقیقه بعد یا بیشتر پس از مصرف غذاهای اسیدی مسواک بزنید تا از حمله اسید به دندان پیشگیری کنید. از آنجا که اسید مینای دندان را تضعیف می کنند، از مسواک کردن دندان پیش از این زمان خودداری کنید.

خشکی دهان:

یکی از تغییرات طبیعی در دهان با افزایش سن خشکی دهان است. این تغییر می تواند در پی مصرف دارو نیز رخ دهد. وجود بزاق در مراقبت های دهان و دندان ضروری است زیرا به از بین رفتن ذرات و باکتری های مواد غذایی کمک می کند. بدون این پاکسازی، میزان رشد باکتری در دهان افزایش می یابد. از سوی دیگر بزاق به شادابی بافت نرم دهان نیز کمک می کند. هنگامی که دهان خیلی خشک باشد، این بافت ها مستعد تحریک، تورم و گاهی اوقات زخم یا عفونت هستند. اگر دچار خشکی دهان هستید و مشکوک به این هستید که علت آن عوارض جانبی دارو است، با پزشک خود در مورد این موضوع صحبت کنید. اگر دهان شما به طور طبیعی خشک می شود، در طول روز مایعات بیشتری مصرف کنید.

کاهش سلامتی بافت لثه:

لثه ها برای سلامتی کلی دهان شما بسیار مهم هستند، زیرا پایه ای برای محکم نگه داشتن دندان به شمار می روند و مانعی برای ورود باکتری ها به بدن هستند. با گذشت زمان، لثه به شیوه های گوناگون در معرض آسیب قرار می گیرد و بدون دریافت درمان ضعیف و بیمار می شود. سیگار کشیدن، به ویژه در طی مدت زمان طولانی، تهدیدی جدی برای سلامتی لثه است زیرا توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت را کاهش می دهد. این بدان معنی است که مانع محافظتی لثه تحت تاثیر قرار می گیرد و نمی تواند به راحتی با عفونت مبارزه کند. ضعف مانع حفاظتی لثه به بیماری لثه و سایر مسائلی منجر می شود که می تواند سلامت دهان و دندان را در معرض خطر جدی قرار دهد.

برای محافظت از لثه ها تا پایان عمر، از سیگار کشیدن اجتناب کنید. هر روز دو بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. برای پیشگیری از بیماری های لثه و برای انجام معاینات شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان:

همانند سایر سرطان ها، خطر ابتلا به سرطان دهان با افزایش سن افزایش می یابد. طبق آمار مراکز درمان سرطان آمریکا، اکثر افراد مبتلا به سرطان دهان بیش از 55 سال داشته اند و مردان دو برابر زنان احتمال ابتلا به آن را داشته اند. سن تنها عامل خطر در سرطان دهان نیست؛ سیگار کشیدن، استفاده از محصولات تنباکو، عفونت های مرتبط با HPV، سوء مصرف الکل و عوامل دیگر نیز در ایجاد انواع سرطان نقش مهمی دارد.

با در نظر گرفتن همه این عوامل انجام معاینات منظم دندانپزشکی با افزایش سن اهمیت بیشتری می یابد. بهتر است بعد از 50 سالگی فواصل معاینات را کمتر کنید. می توانید به صورت سالیانه آزمایش غربالگری سرطان دهان را انجام دهید که سریع و ساده است. در صورت مواجهه با هرگونه زخم در دهان، تورم، اشکال در بلع، و وجود بافت در دهان موضوع را با دندانپزشک و پزشک خانواده خود در میان بگذارید.

منبع

123dentist

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *