تیره شدن لثه: عوامل مختلف

فهرست مطالب

اگر لثه های شما تیره شده اند، نگران نباشید. تغییر رنگ لثه می تواند علل مختلفی داشته باشد. این حالت می تواند به دلایل ژنتیکی، وراثتی، برخی داروها و بیماری ها یا بیماری های پریودنتال باشد. تیره شدن لثه می تواند به دلایل زیر باشد:

علل تیره شدن لثه:

اغلب مردم لثه های صورتی دارند، با این حال همان طور که هیچ دو اثر انگشتی یکسان نیست، انواع رنگ های لثه هم می تواند طبیعی باشد. گاهی لثه ها به دلیل تجمع بیشتر ملانین یا عدم تعادل در پیگمنت ها ممکن است تیره تر باشند. در اغلب موارد، تیره شدن لثه دردناک نیست. این حالت، در نژادهایی با رنگ پوست تیره بیشتر دیده می شود اما در سایر نژادها هم رایج است. گاهی قرارگیری بیش از حد در معرض خورشید ملانین پوست را تیره تر می کند، که حتی می تواند ملانین لثه را تیره می کند.

بعضی از افراد نیز پس از دریافت انواع خاصی از درمان های دندانپزشکی، مانند پروتزهای دندان، پر کردن و روکش دندان، دچار حالت تیره شدن لثه می شوند. تغییر رنگ لثه در این عارضه، تاتوی آمالگام نامیده می شود و به دلیل ورود قطعات ریزی از ماده پر کننده یا روکش به لثه ایجاد می شود. این امر مانند تاتوی تیره ای روی لثه دیده می شو و بی ضرر است.

سیگار کشیدن، بعضی از داروها مانند مینوسیکلین، داروهای ضد مالاریا یا داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای نیز باعث تیره شدن لثه می شوند.

بعضی از دندانپزشکان و پریودنتیست ها از روش های بلیچینگ برای روشن کردن لثه و بهبود زیبایی آن استفاده می کند. این روش بدون درد، پیگمنت های ملانین را به صورت دائمی تغییر رنگ می دهد.

دیگر عارضه ای که باعث تیره شدن لثه می شود جینجیویت زخمی نکروز دهنده حاد است که موجب ایجاد فیلمی خاکستری روی لثه می شود. این عارضه به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود و در سربازان میدان های جنگی به دلیل عدم امکان مراقبت از دهان و دندان بیشتر دیده می شود.

در صورتی که متوجه هر گونه تغییر رنگ در لثه های خود شدید، برای تشخیص و درمان به متخصص دندانپزشکی یا پریودنتیست مراجعه کنید. تغییر رنگ ناگهانی لثه نشان دهنده وجود یک بیماری است و باید پیگیری و درمان شود. عدم درمان بیماری های لثه موجب از دست رفتن دندان و ساختارهای حامی آن مانند استخوان فک می شود.

منبع:

blackdoctor

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *