جراحی ارتوگناتیک: علت و هزینه های درمان

جراحی ارتوگناتیک یا جراحی ارتودنسی یک عمل جراحی اصلاحی است که فک شما را تنظیم می کند و اصلاحات مورد نیاز بر روی دندان ها را انجام می دهد. در این جراحی اصلاحات اسکلتی که بیمار به آن نیاز دارد انجام می شود. در این مطلب به روش های درمانی، پروسه جراحی و هزینه های جراحی می پردازیم.

جراحی ارتوگناتیک چیست؟

این جراحی توسط یک جراح دهان و فک و صورت (OMS) و یک ارتودنتیست در یک مرکز بیمارستانی برای صاف کردن و جابجایی فک با استفاده از صفحات جراحی یا قالب ها، پیچ و سیم انجام می شود.

علت درمان:

هدف اصلی درمان رفع ناهنجاری شدید فک و دندان هاست که باعث بروز مشکلاتی در عملکرد روزانه مانند گفتار، جویدن غذا و یا حتی خواب می شود. به دلیل این مشکلات ممکن است فرد دچار سردردهای مداوم، درد در مفاصل فک و ناراحتی های پریودنتال شود.

شرایط زیر نیازمند جراحی ارتوگناتیک است:

• نقائص مادرزادی
  • درد مفاصل فک
  • تنفس ناخواسته از راه دهان
  • ناتوانی لب در بسته شدن بدون کشیدن
  • تروما یا آسیب به فک و صورت
  • اپن بایت
  • ناهنجاری فک پایین

تاثیر ارتودنسی در درمان:

اگرچه ممکن است کودکان دچار عارضه های مادرزادی خاصی باشند که جراحی را برای آنها ضروری سازد، اما این اتفاق تنها بعد از اتمام رشد آنان امکان پذیر است.  این سن برای دختران معمولا حدود 13 تا 15 سال و برای پسران 16 تا 18 سال است. با این حال، تشخیص زودهنگام و شروع درمان ارتودنسی ممکن است فرد را به طور کلی از جراحی ارتوگناتیک بی نیاز کند.

معمولا 9 تا 18 ماه قبل از جراحی فرد از بریس های ارتودنسی استفاده خواهد کرد. بعد از جراحی فک، ارتودنتیست کار تنظیم دندان ها را تمام خواهد کرد و در نهایت بریس ها برداشته خواهند شد. کل پروسه ارتودنسی، از جمله جراحی، ممکن است یک تا سه سال طول بکشد.

خطرات طول درمان:

عمل جراحی معمولا یک تا سه ساعت طول می کشد. جراحی نیاز به بیهوشی عمومی دارد که عاری از خطرات محتمل در این گونه جراحی های پیچیده نیست. این خطرات عبارتند از: درد، تورم، خونریزی، عفونت و واکنش های جانبی به بیهوشی. به لحاظ تئوری عارضه هایی مانند آسیب به استخوان یا لثه و بی حسی در نواحی صورت محتمل است. بعد از جراحی معمولا بیمار برای یک یا دو روز در بیمارستان بستری می شود و یک دوره شش هفته ای بهبودی را در خانه طی خواهد کرد.

برای بهبودی هرچه سریع تر، تبعیت از دستورالعمل های جراح ضروری است. معمولا تغذیه تا چند روز با غذاهای نرم شروع می شود و پس از آن طبق توصیه پزشک ادامه می یابد.

هزینه جراحی ارتوگناتیک:

جراحی ارتوگناتیک همانند اغلب جراحی های حوزه دهان و صورت نیازمند همکاری چندین جراح در کنار یکدیگر است. به طور کلی زیبایی و به دست آوردن عملکرد صحیح دندان ها ارزشی بیش از هزینه شما دارد. هزینه عمل جراحی ارتوگناتیک شامل هزینه های جراح (جراح فک و ارتودنتیست)، هزینه بیمارستان، هزینه ارتودنسی، هزینه های بیهوشی و داروهای مسکن است. با این حال، هزینه های نهایی بسته به شرایط خاص درمانی هر فرد می تواند متفاوت باشد.

منبع

colgate