جرم گیری عمیق دندان: مرحله اول درمان بیماری لثه

فهرست مطالب

ممکن است دندانپزشک به شما بگوید که به جرم گیری عمیق دندان نیاز دارید، اما این روش چیست و چرا به آن نیاز دارید؟ این روش زمانی توصیه می شود که بیمار نشانه هایی از بیماری پریودنتال داشته باشد. دندانپزشکان توصیه می کنند که همه سالی یکبار از نظر بیماری های پریودنتال ارزیابی شوند.

ارزیابی جامع پریودنتال:

از کجا بدانیم که کاندیدای انجام جرم گیری عمیق دندان هستیم؟ بخشی از ارزیابی جامع پریودنتال اندازه گیری عمق فضای پاکت پریودنتال بین دندان و لثه است. عمق طبیعی پاکت نرمال معمولا 3 میلی متر یا کمتر است. فضاهای عمیق تر ممکن است نشانه بیماری لثه باشد و باعث شود دندانپزشک از شما بخواهد جرم گیری عمیق دندان برای شما انجام شود. بررسی بافت لثه کاملا بدون درد است و بخشی ضروری از هر جلسه معاینه است.

جرم گیری عمیق دندان چیست؟

در طول جلسه جرم گیری عمیق، دندانپزشک پلاک و تارتار را از روی سطح دندان و زیر خط لثه تمیز می کند. در این روش سطح ریشه نیز تمیز می شود که به آن روت پلنینگ گفته می شود.

در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد که مراقبت های معمول دهان و دندان برای مدیریت بیماری لثه کافی نیست، جرم گیری عمیق برای شما انجام خواهد شد. این روش اغلب به عنوان اولین خط درمان برای شکل پیشرفته تر بیماری لثه، بیماری پریودنتال، به کار می رود. جرم گیری عمیق می تواند از نیاز به انجام درمان های تهاجمی تر مانند جراحی لثه برای بیمار پیشگیری کند.

روت پلنینگ:

روت پلنینگ شامل رفع پلاک و تارتار از سطح ریشه و صاف کردن سطوح ناهموار آن می شود که موجب تجمع باکتری می شود. روت پلنینگ ممکن است از یک تا چند ساعت یا حتی چند جلسه طول بکشد. قبل از انجام این روش محل درمان بی حس می شود.

روت پلنینگ ممکن است با ابزارهای سنتی (اسکیلر یا ابزار اولتراسونیک) یا لیزر انجام شود. استفاده از لیزر باعث درد و خونریزی کمتر پس از درمان می شود، اما باید به یک کلینیک تخصصی مراجعه کنید.

مراقبت های پس از درمان:

تا چند روز، پس از اسکیلینگ و روت پلنینگ ممکن است دچار درد، حساسیت دندان و خونریزی شوید. پس از درمان باید برای بررسی بهبودی لثه و عمق پاکت های پریودنتال چندین جلسه به دندانپزشک مراجعه کنید.

برای پیشگیری از تکرار جرم گیری عمیق دندان باید مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را رعایت کنید: دندان های خود را دو بار در روز با مسواکی با برس نرم تمیز کنید و از دهان شویه آنتی باکتریال استفاده کنید. دهان شویه به زدودن باکتری هایی که مستقیما به دندان نچسبیده اند کمک می کند. رعایت یک رژیم غذایی متعادل، اجتناب از مصرف محصولات تنباکو و مراجعه منظم به دندانپزشک به حفظ سلامت دندان ها کمک می کند.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *