جینجیویت بارداری: علائم، درمان و پیشگیری

در طول بارداری، بیش از نیمی از زنان (حدود 60 تا 70 درصد) دچار عارضه ای به نام جینجیویت بارداری می شوند. جینجیویت به التهاب لثه در اثر تجمع پلاک در فضای بین دندان ها و روی دندان گفته می شود. تجع باکتری باعث از دست رفتن استخوان حامی دندان می شود و در نهایت به پوسیدگی و از دست رفتن دندان می انجامد.

علل جینجیویت بارداری:

زنان بارداری به دلیل افزایش سطح هورمون پروژسترون که در اثر بارداری ترشح می شود در معرض ریسک ابتلا به بیماری های پریودنتال قرار دارند. در نتیجه بدن آنها به تجمع پلاک در دهان پاسخ شدیدتری نشان می دهد.

علائم:

اگر باردار هستید، دندانپزشک باید از ظهور اولین علائم جینجیویت بارداری باخبر شود. جینجیویت در ماه های دو تا هشت شایع تر است. در صورتی که باردار هستید، به دندانپزشک اطلاع دهید. شاید لازم باشد برای جرم گیری بیشتر در ماه های سه ماهه دوم یا اول سه ماهه سوم به دندانپزشک مراجعه کنید. بدین ترتیب می توانید با تجمع پلاک روی دندان مقابله کنید.

درمان و پیشگیری:

برای کنترل تجمع پلاک و پیشگیری از جینجیویت، از روش های زیر استفاده کنید:

• روزی دو بار دندان های خود را در صبح و شب مسواک بزنید.
  • حداقل دو دقیقه را به مسواک زدن اختصاص دهید.
  • از خمیردندان ضد پلاک دندان برای پیشگیری از تجمع پلاک و تکثیر باکتری ها استفاده کنید.
  • دهان خود را بعد از مسواک زدن به خوبی بشویید تا باکتری ها از دهان شما خارج شوند.
  • هر روز دندان های خود را نخ دندان بکشید. نخ را به لثه فشار ندهید.
  • از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، غنی از کلسیم، ویتامین D، فسفر و پروتئین تبعیت کنید.
  • از مصرف میان وعده های شیرین پرهیز کنید. بعد از هر بار مصرف مواد غذایی شیرین، دهان خود را با آب تمیز کنید.
  • آب نمک قرقره کنید. آب نمک به تمیز شدن نواحی غیر قابل دسترسی برای مسواک کمک می کند و از تکثیر باکتری ها پیشگیری می کند.
  • معاینات دندانپزشکی خود را پیگیری کنید. دندانپزشک می تواند با ظهور علائم اولیه و درمان به موقع از پیچیده تر شدن شرایط پیشگیری کند.

مراقبت های دهان و دندان در طول بارداری:

برای پیشگیری از ابتلا به جینجیویت بارداری و طی کردن راحت تر دوره بارداری، حفظ سلامت دندان و لثه ها اهمیت زیادی دارد. بیماری لثه از علل مهم زایمان زودرس و وزن پایین نوزاد در هنگام تولد است. در صورتی که احساس می کنید دچار بیماری های لثه شده اید، برای معاینه و درمان با کلینیک دندانپزشکی ما تماس حاصل فرمایید.

oralb

یک پاسخ