حساسیت به فلزات در ایمپلنت دندانی: احتمال خطر

فهرست مطالب

در دندانپزشکی نوین ایمپلنت به دندان طبیعی شبیه ترین است. به این دلیل که در ایمپلنت تنها روکش نیست که جایگذاری می شود، بلکه به لطف پایه ای فلزی که در استخوان قرار داده می شود، ریشه ها نیز جایگزین می شوند. اما در صورتی که به فلزات حساسیت داشته باشید، آیا این شانس را نخواهید داشت که ایمپلنت انجام دهید؟ احتمال حساسیت به فلزات در ایمپلنت دندانی چقدر است؟

حساسیت چیست؟

حساسیت، واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی خاص است. این واکنش می تواند در حد یک جوش پوستی، جزئی بوده و یا در حد از کار انداختن اندام های بدن مرگ آور باشد. حساسیت می تواند نسبت به هر ماده از جمله فلزات ایجاد شود.

حساسیت به فلزات:

معمولا این حساسیت ها نسبت به فلزهای خاصی ایجاد می شوند. برای مثال، حدود 17 درصد زنان و 3 درصد مردان نسبت به نیکل حساسیت دارند، در حالیکه درصد کمتری به کبالت یا کروم حساسیت دارند. اکثر واکنش های حساسیتی به فلزات از طریق تماس سطحی با جواهرات یا دیگر وسایل فلزی مشابه ایجاد می شود که باعث بروز خارش و دیگر مشکلات پوستی می شود. در موارد شدیدتر، حساسیت به فلز می تواند منجر به پس زدن قطعات فلزی جایگزین شده در بدن شود.

حساسیت به آمالگام:

فلزات، مخصوصا آمالگام که برای پر کردن مورد استفاده قرار می گیرد، در درمان های دندانپزشکی نیز نقش مهمی بر عهده دارند. آمالگام دندانی مخلوطی از فلزاتی گران قیمت مانند طلا یا نقره با دیگر فلزات مانند مس، قلع و در مقادیر کمتر جیوه است. با اینکه استفاده از آمالگام دندانی برای دهه ها بی خطر بوده، اما در مواردی نادر التهاب یا جوش های پوستی گزارش شده است.

حساسیت به فلزات در ایمپلنت دندانی:

رایج ترین فلز مورد استفاده در ایمپلنت های دندانی تیتانیوم است. نوع صنعتی این فلز کاربرد زیادی در زمینه های پزشکی و دندانپزشکی دارد. زیرا این فلز میل ترکیبی خاصی با استخوان دارد. سلول های استخوانی بلافاصله رشد کرده و به فلز می چسبند که این کار ارتباط بین ایمپلنت و استخوان فک را تقویت می کند.

حتی اگر به فلزات خاصی حساسیت داشته باشید، احتمال اینکه این حساسیت شامل تیتانیوم شود بسیار کم است. طبق یکی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، از 1500 نفری که ایمپلنت انجام دادند، کمتر از 1 درصد دچار واکنش حساسیتی شدند. بنابراین حساسیت به فلزات در ایمپلنت دندانی بسیار نادر است و به احتمال بسیار زیاد شما می توانید از این روش استفاده کنید.

با این حال، اگر در این مورد نگران هستید، می توانید آزمایش حساسیت به فلزات در ایمپلنت دندانی را انجام دهید. در این روش حساسیت شما به تیتانیوم بررسی می شود. در نهایت پس از آزمون، به احتمال بسیار زیاد قادر خواهید بود به جمع میلیون ها مراجعی بپیوندید که با انجام ایمپلنت های دندانی به لبخندی زیبا دست پیدا کرده اند.

منبع

reshdentistry

مطالب مشابه

2 پاسخ

  1. سلام چطور و كجا ميشه اين آزمايش حساسيتو انجام داد ؟ من مدتى فك پايين سمت چپ و راست ايمپلنت يوسى اال اى انجام دادم و مدام ناحيه آرواره و فكم جوش ميزنم ميخوام با آزمايش مطمئن بشم علت ايمپلنتّ يا خير

  2. سلام.لطفا راهنمایی بفرمایید.این آزمایش رو کجا میشه انجام داد؟هزینه آزمایش تقریبا چقدر میشه؟
    لطفا اگه کسی اطلاع داره ب بنده کمک کنه.ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *