حساسیت دندان در اثر استفاده از بریس: واقعیت دارد؟

فهرست مطالب

بسیاری از ما در دوره ای از زندگی خود حساسیت دندان در طول مصرف مواد غذایی سرد و گرم را تجربه کرده ایم. حساسیت دندان در اثر تحلیل لثه از دندان و بیرون آمدن لایه نرم عاج در زیر آن به وجود می آید. دندان های حساس شایع است و علل زیادی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم. اما آیا حساسیت دندان در اثر استفاده از بریس واقعیت دارد؟

دلایل حساسیت دندان چیست؟

اصلی ترین دلیل حساسیت دندان در اثر پوسیدگی دندان، حفره ها، و بیماری های لثه به وجود می آید. همه این موارد می توانند منجر به درد در دندان در پی محرک های داغ یا سرد شود. محصولات غذایی و باکتری های باقی مانده بر روی دندان اسید تولید می کنند و با زدودن مواد معدنی دندان مینای دندان را تضعیف می کنند. نازک شدن مینای دندان لوله های کوچک متصل به عصب دندان را در معرض محیط بیرون قرار می دهد و باعث حساسیت دندان می شود.

مسواک زدن نادرست گاهی اوقات موجب تحریک لثه می شود و لوله های کوچک روی سطح ریشه دندان را که به عصب های داخلی متصل هستند حساس می کنند.

شکستگی در دندان و یا ترک در مواد پر کننده موجود نیز می تواند حساسیت دندان را افزایش دهد. پوسیدگی زیر روکش دندان نیز با گذشت زمان محتمل است. معاینه منظم دندانپزشکی می تواند با تشخیص به موقع از پیشرفت عارضه جلوگیری کند.

دندان قروچه نیز یکی از دیگر علل حساسیت دندان است که با ایجاد شکستگی های کوچک در دندان باعث بروز مشکل می شود. در صورتی که با دندان قروچه درگیر هستید، با مراجعه به دندان پزشک از گاردهای شبانه استفاده کنید.

سفید کردن دندان ها نیز در اغلب موارد به حساسیت دندانها ختم می شود. روش های سفید کننده دندان حاوی مواد شیمیایی است که می توانند ساختار دندان را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین قبل از استفاده از این روش ها با دندان پزشک خود صحبت کنید. سفید کردن دندان ها برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی شود.

حساسیت دندان در اثر استفاده از بریس:

برنامه درمان شما به هر طریق که باشد و چه از بریس شفاف، فلزی یا لینگوال استفاده کنید، بریس با تغییرات کوچک به آرامی موقعیت دندان ها را تغییر می دهد. این امر می تواند باعث مقداری درد خفیف یا ناراحتی شود. حساسیت دندان در اثر استفاده از بریس به دلیل سفت شدن بریس ها برای حرکت دادن دندان ها به موقعیت مطلوب پیش می آید. مقداری حساسیت در روزهای اول کاملا طبیعی است.

برای تحمل بهتر درد، ناراحتی و حساسیت دندان در اثر استفاده از بریس می توانید داروهای ضد درد تجویز شده توسط دندانپزشک را مصرف کنید. برای کنترل حساسیت دندان ها بهتر است تا چند روز از غذاهای نرم و پوره ای در دمای محیط مصرف کنید. جویدن غذا می تواند حساسیت شما را افزایش دهد. درد و ناراحتی با عادت کردن فرد به درمان و حرکت کردن دندان ها به اتمام می رسد. اگر ناراحتی شما بیش از یک هفته طول کشید، حتما به دندان پزشک مراجعه کنید. شاید لازم باشد، بریس ها مجددا تنظیم شوند.

منبع:

fryorthodontics

مطالب مشابه

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *