درمان اختلال مفصل فکی گیجگاهی: ماساژهای مفید

فهرست مطالب

اختلالات مفصل تمپورومندیبولار، که معمولا به عنوان اختلال مفصل فکی گیجگاهی شناخته می شود، معمولا نتیجه التهاب و درد عضلات جونده اطراف فک است. در برخی افراد، این عارضه موقت و حاصل از جویدن بیش از حد، مانند جویدن زیاد یک آدامس در بعد از ظهر، است. اما برای برخی دیگر این اختلال به قدری مزمن است که باعث درد و ناراحتی مداوم می شود. در این موارد درمان اختلال مفصل فکی گیجگاهی ضروری به نظر می رسد.

علل این عارضه مزمن تقریبا فردی است اما اغلب با شکستکی، ناهنجاری فک، دندان قروچه یا قفل کردن فک در اثر استرس مرتبط است. خوشبختانه ماساژ یکی از روش های غیر تهاجمی درمان اختلال مفصل فکی گیجگاهی است. در ادامه سه ماساژ موثر و مفید برای این عارضه آمده است.

درمان اختلال مفصل فکی گیجگاهی:

ماساژ ورزدهی:

ماساژ ورزدهی شامل استفاده از انگشتان دست برای ایجاد یک حرکت ثابت و مدور روی مفاصل و عضلاتی است که بیشترین عامل درد هستند. برای انجام این ماساژ ابتدا انگشت خود را روی عضله ای بگذارید که دقیقا پشت دندان های مولار و زیر استخوان گونه قرار دارد.

با لمس گوشه دهان خود شروع کنید و سپس انگشت خود را به سمت گوش عقب بکشید تا یک سطح صاف استخوانی را احساس کنید. می توانید این ناحیه را با فشار ملایم دو یا سه انگشت و حرکت مدور ماساژ دهید. این روش عضله را گرم می کند و موجب بهبود عملکرد لنفاوی می شود. ماساژ انگشت، جریان خون به این منطقه را افزایش می دهد. این ماساژ را تا زمانی ادامه دهید که احساس راحتی کنید.

ماساژ اصطکاکی:

یکی از روش های درمان اختلال مفصل فکی گیجگاهی ماساژ اصطکاکی است. برخی بر این باورند که فشار به تنهایی برای رفع درد کافی است، اما باید به درستی و در نقطه درستی انجام شود. ماساژ به خوبی روی عضله مندیبل موثر است که در بخش پایین فک قرار دارد. عضله مندیبل را بیایبد و با انگشت اشاره روی آن فشار ملایم و پایداری ایجاد کنید. از آنجا که گیرنده های درد در هر فرد به شکل متفاوتی پاسخ می دهد، باید از روش آزمون و خطا برای یافتن نقطه صحیح و میزان فشار کافی برای خود استفاده کنید.

ماساژ کششی:

اگر در هنگام فشار دادن عضله مندیبل درد تسکین می یابد، می توانید از ماساژ کششی نیز برای درمان اختلال مفصل فکی گیجگاهی استفاده کنید. این نوع ماساژ باید با دو انگشت شست انجام شود.

دو انگشت شست را به صورت موازی روی خط فک درست بالای عضله مندیبل قرار دهید. همانطور که انگشت شست را به پایین فک می کشید روی عضله فشار وارد کنید. به آرامی عضله را از فک بالا به پایین بکشید.

از آنجایی که درد فک می تواند در اثر مسائل دندانی نیز به وجود آید، همواره بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. با یک مسواک با برس نرم دندان های خود را تمیز کنید.

در صورتی که درد رفع نمی شود، ممکن است عاملی سیستمیک وجود داشته باشد. چنانچه درد مدت زیادی است که برطرف نمی شود برای درمان اختلال مفصل فکی گیجگاهی حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. یافتن علت از جمله دندان قروچه و مشکلات دندانی اولین گام در ارائه درمان است.

منبع:

colgate

مطالب مشابه

2 پاسخ

  1. با سلام.سالهاست با روش هاي درماني ماسا‍ژ، نخوردن غذاهاي سفت،استفاده از نايت گارد و ورزش مشكل فك را تحمل كرده ام ولي هنوز هم خيلي اذيت مي شوم.لطفا راهنمايي بفرماييد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *