درمان دندان درد در بارداری: چند راه حل خانگی

زمانی که باردار می شوید، انتظار دارید از لحظات مادری خود لذت ببرید و قطعا نمی خواهید با دردی مانند دندان درد مواجه شوید! اینکه زنان باردار بیشتر مستعد تورم لثه ها، التهاب لثه و دیگر مشکلات دندانی هستند، واقعیتی تلخ است. اگر مراقبت از دندان های خود را مدت طولانی است که نادیده گرفته اید، احتیاجی به گفتن نیست که دندان درد شما حتمی است. از آنجا که بسیاری از افراد در طول بارداری تمایلی به مراجعه به دندان پزشک ندارند یا از این کار منع می شوند، شما را با درمان دندان درد در بارداری آشنا می کنیم.

هشدار:

روش های زیر نمی توانند جایگزینی برای درمان باشند. این روش ها همگی موقت هستند و کمکی به حل تخصصی مشکل نمی کنند. دندان درد عارضه ای است که به خودی خود بهبود نمی یابد و به مداخله دندانپزشک نیاز دارد. هر چند گفته می شود بهتر است مادران باردار در این دوره تحت درمان های دندانپزشکی قرار نگیرند، اما بهتر است به یاد داشته باشید که عوارض آبسه دندان و انتشار عفونت در بدن مادر بسیار بیشتر از ریسک درمان های دندانپزشکی است. ابتلا به بیماری لثه و عفونت دندان از عوامل زایمان زودرس و وزن پایین نوزاد به هنگام تولد به شمار می رود. در صورتی که دچار دندان درد شده اید و روش های زیر کمکی به درمان دندان درد در بارداری نکرده اند، برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک را از وضعیت بارداری خود مطلع سازید. بدین ترتیب، ملاحضات درمانی با توجه به شرایط شما انجام خواهند شد.

با در نظر گرفتن هشدار فوق، گزینه هایی که برای درمان دندان درد در بارداری در اختیار دارید چیست؟

چگونه می توان بدون صدمه زدن به جنین از دندان درد پیشگیری کرد؟

واجب ترین و مهم ترین کار، مراقبت کافی از دندان هاست. سلامت دندان های شما، سلامت جنین در حال رشد در شکم شما را تحت تأثیر قرار می دهد. بنابراین مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه به دندانپزشک به صورت منظم، فوق العاده مفید خواهد بود. اگر پوسیدگی دندان دارید یا نیاز است که یکی از دندان هایتان کشیده شود، در اسرع وقت باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت امکان سه ماهه دوم سال را برای این کار انتخاب کنید.

انار:

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. از آنجا که در دوره بارداری مستعد ابتلا به پلاک و بیماری لثه هستید، با قرقره کردن آب انار می توانید دهان خود را بیمه کنید. انار به داشتن خاصیت آنتی باکتریال مشهور است. هر روز یک فنجان آب انار را در دهان خود قرقره کنید تا باکتری و پلاک هایی که بعدها منجر به دندان درد می شوند را از بین ببرید.

برای درمان دندان درد در بارداری می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

سیر:

برای درمان دندان درد در بارداری توصیه می شود از روش های طبیعی و فاقد عوارض برای جنین استفاده کنید. سیر دارای خاصیت ضد التهابی و ضد درد است. یک حبه سیر را بجویید و آن را روی دندان ملتهب قرار دهید. سیر با داشتن خواص آنتی بیوتیکی خود باکتری های ناحیه عفونی شده را از بین می برد و به کاهش درد بدون عارضه برای نوزاد کمک می کند.

چای کیسه ای:

چای کیسه ای نیز دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی باکتریال است و می تواند مشکلات دندان و لثه را برطرف کند. یک چای کیسه ای را در لیوان آب جوش قرار دهید. سپس، کیسه را خارج کرده و اجازه دهید سرد شود. کیسه چای را بین دندان های خود قرار دهید تا درد تسکین یابد.

مسکن های بدون نسخه:

می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید، اما اکثر پزشکان این کار را توصیه نمی کنند، مخصوصا اگر تا زایمان زمان زیادی مانده باشد. زمانی که پزشک و ماما اجازه مصرف مسکن های درد را دادند، حتما دوز دارو را به درستی مصرف کنید. به طور معمول، استفاده از استامینوفن و مسکن های فاقد کدئین در دوره بارداری مجاز است.

روغن میخک:

یک میخک کامل را بجویید. روغنی که از آن آزاد می شود به دندان می رسد و به طور طبیعی درد را کاهش می دهد. می توانید از روغن میخک که در داروخانه ها موجود است نیز استفاده کنید. اما استفاده بیش از حد از آن می تواند منجر به آسیب عصبی شود که برای بارداری اصلا خوب نیست. بنابراین، آن را با احتیاط و دستور پزشک مصرف کنید.

قرقره آب گرم:

محلول آب گرم و نمک را قرقره کنید. این کار درد را تسکین می دهد و جلوی انتشار هرگونه عفونت را می گیرد. برای درمان دندان درد در بارداری روزی دو تا سه بار این محلول را به مدت 30 ثانیه در دهان خود قرقره کنید تا میزان باکتری و عفونت دهان شما کاهش یابد. همچنین می توانید از کمپرس های سرد یا گرم استفاده کنید.

پمادهای بدون خطر:

می توانید از پمادهای موضعی که ماده اصلی آنها بنزوکائین است نیز استفاده کنید. از همین مواد در پمادهای مخصوص دندان درآوردن کودکان نیز استفاده می شود و برای استفاده در درمان دندان درد در بارداری نیز خطری ندارد.

اینها روش هایی هستند که به عنوان روش هایی بی خطر برای تسکین دندان درد در دوره بارداری در نظر گرفته شده اند. می دانیم که بعضی از مسائل خارج از کنترل است، اما هنوز هم همانطور که دندانپزشکان می گویند اگر توجه و مراقبت کافی را نسبت به بهداشت دهان خود داشته باشید، می توانید این مشکلات را کنار بزنید و در عوض بر روی بارداری سالمی تمرکز کنید.

همان طور که گفته شد، روش های فوق برای درمان دندان درد در بارداری موقت هستند و نمی توانند از درد حاصل از آبسه دندان پیشگیری کنند. ترمیم پوسیدگی دندان و مشکلات لثه پیش از بارداری، رعایت بهداشت دهان و دندان، رعایت رژیم غذایی مناسب، پرهیز از مصرف ترشی و شیرینی زیاد و مراجعه برای معاینه دندان ها در طول دوره بارداری مهم ترین اقدامات برای پیشگیری از دندان درد در این دوره حساس از زندگی یک زن هستند. سلامت جنین به سلامت شما گره خورده است. همان طور که برای مراقبت از او به پزشک مراجعه می کنید، مراقب سلامتی خود نیز باشد.

dentority

یک پاسخ

1. تا جایی که من میدونم میخک واسه جنین سمه، چرا اخه این اطلاعات غلط رو میگذارید تو سایتت